lördag, januari 16, 2010

Anonym på internet?

Igår länkade min vän Jessicah mej till en annons på blocket och frågade om jag hade gått med på att dom använde en bild på mig där.
Kursen är om problemhundar och bilden de använt är från en rallylydnadstävling som jag och Goliat deltog på förra året. Det är inte min bild så jag kanske inte har rätt att ha åsikter om vem som använder den. Men det fick mig att fundera över vad folk gör med bilderna som jag lägger upp på internet.
Jag har alltid tänkt att "det jag inte vet mår jag inte dåligt av". Om någon väljer att använda mina bilder till exempelvis snuskiga saker så kommer jag ju aldrig få veta det och glädjen som det skänker andra människor att se bilderna jag tar väger, för mig, tyngre.
Ändå blir man ju lite fundersam.

6 kommentarer:

Åsa sa...

Tyvärr har man inte mkt att säga till om när andra människor publicerar bilder på en. Det har väl med tryckfrihetslagen eller något att göra. Flera på min klubb råkade ut för detta förra året, då en bitter gubbe började spy sin galla över oss. Jag tycker dock att du ska höra av dig till kursledaren och säga vad du tycker! Hon/han kanske tänker efter nästa gång då iaf!

Sofia sa...

ja fast ofta brukar man väl ändå fråga om det är ok att publicera bilderna...

Mona sa...

Jag tycker också att man ska fråga innan - det är ju en person det gäller!
Förstår heller inte varför man använder bilder som inte hör till den egna verksamheten?
Egna företagare borde väl göra reklam för företaget?
Jag tycker att du ska tala om för den här IMMI-instruktören vad du tycker och känner.

vickan sa...

Det är ju sjukt hur det har blivit egentligen.... Å ja tycker ändå du ska skriva till dom. Du kanske inte vill bli förknippad med problemhundar? tex...

Cecilia sa...

Jag har faktiskt skrivit ett mail till annonsören.
Just nu känns det som att folk som ser bilden tänker "Åh, hon gick där med sin problemhund och se på dom NU! Wow, vilken kontakt!" ....
Inte så skoj, nej. Okej om det varit en annons om en rallylydnadskurs eller nånting..

Henrik Hellemar sa...

Hej

Tyvärr, eller, som tur är, så är det upphovsrätten som gäller och den har vi mycket att tacka för, men ibland blir det fel, som i det här fallet...

Enkelt förklarat så funkar det så här - den som har tagit bilden har rätt att göra vad han/hon vill med bilden. Visst finns det en del tillägg osv, men i princip så har alltid fotografen rätt att göra vad han vill med sitt material...


Henke :)