tisdag, januari 26, 2010

Arvet

Goliats nya favoritleksak heter "Road Kill", inköpt på Rusta och föreställer en stackars förolyckad and. Det märks att han är en riktig gårdshund. Han ligger nämligen i bakhåll på den stackars döda anden, likt en panter i natten, och attackerar med en så kallad överaskningsattack. Sen får den stackarn utstå både morr, brutala skakningar och en och annan rundtur i full galopp.

Det är svårt att vara en seriös hundägare i detta väder. Ändå gjorde vi ett tappert försök till lite lydnadsträning på Garnisonsparkeringen på eftermiddagspromenaden, cirka 20 minuter med apportering, rutan och lite ställande. Läggande under gång har vi också fått börja repetera lite. För tillfället tror nämligen Goliat att kommandona "ligg, sitt, stanna" alla är synonyma med ordet "stanna". När vi så försöker oss på ett litet snabbt läggande under gång stannar han nöjt på stället och förväntar sig belöningar i mängder, det enda han får är ett trött "men åååååååh!!" och så får man göra om det igen.
Gör om, gör rätt.

Ikväll är det mitt sista möte med agility-sektorn. Jag har bestämt mig för att gå ur, då jag inte längre är intresserad av att träna agility och att jag dessutom kommer att vara upptagen i vår med att ha två månaders heltidspraktik, gå M1 och M2 för Herrljunga bk och dessutom planerar för en debut i Lydnad klass 2. Förutom detta kommer jag att vara hjälptränare på en grundkurs tillsammans med Mona och hade gärna tagit körkort innan sommaren..
Man har inte hur mycket ork som helst.

Goliat med sin älskade and

1 kommentar:

Mona sa...

Jag undrar om Lexy verkligen har DET arvet, jag misstänker att han gömmer sig istället. Men vi kanske kan låna den en gång och kolla?