fredag, april 10, 2009

Viltspårsdag i strålande solsken!

Goliat gillar som synes att posera i lingonriset

Idag har jag och Goliat umgåtts hela dagen med våra vänner Sofia och mellanpinchern Frodo....
eller, vänner och vänner. Goliat och Frodo är dessvärre inte vänner med varandra, men idag gick det jättebra. Dom fick inte vara lösa tillsammans eller ens hälsa på varandra, och tillslut tyckte vi att dom slappnade av riktigt bra och kunde gå i koppel med bara ett par dm mellan sig.
Vi gick upp i skogen vid Höga Berg och la varsitt spår. Spåret till Goliat blev kanske 200 meter långt, med två vinklar och bloduppehåll. Frodos var bra mycket längre, men vi både la spåren samtidigt och gick dom samtidigt så tyvärr hade jag aldrig möjlighet att sätta mig in i Sofias upplägg.
Goliat fick hälsa på lilla Aron



Medan spåren lade sig gick vi tillbaka till Sofias hus och tränade lite lydnad på baksidan. Det gick totalt kasst för mig och Goliat, han ville inte ens springa och hämta leksaken när jag slängde den..
Så vi gick loss på fikat istället och band upp hundarna så dom fick träna lite på det (samma övning under spårläggandet var nämligen inte helt prickfritt..)

Spåret löste Goliat alldeles underbart korrekt. Han slog som han skulle, men den här gången slog han av rätt anledning och hittade tillbaka till spåret vid vinklarna. Jag är supernöjd med hans prestation! Imorgon ska jag lägga ett betydligt längre spår och snitsla bättre, för jag blev helt förvirrad av mina markeringar.
Vi har bestämt oss för att åka någonstans med bilen imorrn, och hitta en lite bättre skog än den vi har här i krokarna. Det är så mycket sly och lingonris här så det är svårt att styra upp något vidare bra spår.

Nu ska jag laga lite käk till min stackars sjuka lillasyster. Det blir tonfiskröra och bakpotatis, mmmm. Uppdaterar imorgon igen! Glad påsk allihopa!

2 kommentarer:

Sofia sa...

Upplägg och upplägg...tanken var ju att han inte skulle rusa iväg utan jobba lugnt och metodiskt. Nu rusade han ju inte iväg heller men det var ju inte direkt lugnt och metodiskt. tror även att jag klantade till et eftersom jag säkert själv gick i blod och sen kletade ute det nån annanstans. Borde nog ha sett upp mer med vart jag satte fötterna.
Plockade en fästing på Frodo när vi hade kommit in!!!

Ska bloda ner lite mer imorgon och försöka att inte gå i det sen.

Mona sa...

Å, vad härligt ni verkar ha det, allt utom fästingarna. Ha en riktigt skön påsk Cecilia, och låt sen spåret ligga ganska länge så blir han nog riktigt koncentrerad.