fredag, april 24, 2009

Blogg a la bilddagboken

Äntligen har Mirja återvänt till stan!
Detta firades med att äta frulle på fotbollsplan vid Garnisonen <3


Goliat var givetvis med


Här står han och njuter av sommarsolen (för det var verkligen varmt imorse!)


Sen gick vi upp på stan och åt en glass på torget


Jag inhandlade ett par nya tygskor på Din Sko och passade på att
posera lite utanför Operahusets fontän



Självutlösare är bra att ha ibland


Sen blev det pannkakslunch på innergården utanför mitt hus


Jag och Goliat provade lite utställningsträning med min outfit för dagen,
vad tycker ni? Lämplig eller olämplig klädsel?


Vi tänkte annars köra överasknings-taktik om domaren verkar svårflörtad.
Vad tror ni? Går vårat freestyletrick hem i utställningsringen? ;)






Ja, idag har varit en utomhusdag. Jag är fruktansvärt förkyld så det kanske inte var det smartaste draget att vara så mycket ute i solen, men jag tror att man mår bättre när man är glad, så det känns ändå som rätt beslut att ha tagit tillvara på det fina vädret.

Jag och Goliat körde lite lydnadsträning efter den mysiga utelunchen. Han var helt klart påverkad av värmen och vi har dessutom börjat med lite annorlunda belöningssystem för att komma från godisbelöning från handen. För att jag nånsin ska kunna starta honom så måste jag försöka komma på något nytt för att öka hans motivation. Vi får se hur träningen fortskrider. För tillfället är han lite småseg och drar gärna lite åt det hållet där belöning ligger.

I det första klippet försöker vi träna på att jag ska ha handen nere när vi tränar fot. Han hoppar lite efter handen och jag drar upp den utan att tänka på det. Dumt, men det lossnar nog snart. Jag ser fruktansvärt stel ut, ojojoj. Jag gick och tänkte att jag skulle minsann inte titta ner och det blev istället någon slags sopborste-i-ryggen-gång med stelopererad nacke. (Men det är för att jag är så rädd att Hanna annars kommer att kommentera filmen med "TITTA UPP!"... :P)

Klippet nedan visar ett läggande under gång. Jag var lite slarvig i starten där. Man lär sej mycket av att titta på sig själv, hujedamej. Inte speciellt snällt av matte att stå och fippla med kläderna för att sedan säga fot samtidigt som hon klampar iväg.




Nu ska jag städa lägenheten och förbereda en tonfisksallad till kvällen. Josefi ska komma och hänga med mig ikväll, det blir nog trevligt. Jag hoppas att helgen ville gå lite fortare, nästa vecka ska jag nämligen köra halkbana! Jag längtar!!

5 kommentarer:

Sofia sa...

åh, det ser bra ut. Smart drag med belöningen. Då vet han att den inte är hos dig...för det kommer den ju inte heller att vara på tävling=)Man får väl ge social belöning på plan men inget annat tror jag. Är annars lite trött, Aaron levde rövare i natt så imorse doppade jag luggen i kaffet...det säger väl allt!

Cecilia sa...

ja, han är i alla fall glad :) det är ju verkligen ett framsteg från förut. nej precis, bara social belöning och bara mellan momenten och i måttlig mängd (alltså inget hopp studs och kampa med kopplet) så jag försöker jobba bort det allteftersom..

Squarepants sa...

Okej, here goes! (Jag anmärker på allt nu bara för att du sa det ;-) )Det nya belöningssättet tror jag är jättebra, han är verkligen fixerad vid handen. Men jag tror inte du ska lyfta den framåt när han hoppar efter den, ha den istället på ryggen som du haft innan så han inte får chansen. Korta kopplet så du han märker att det finns en "spärr" i hur långt ut han får gå i svängarna, nu svävar han ut lite. KOLLA UPP! ;-) Och jag vet inte om du är medveten om det, men när han hamnar efter lyfter du upp handen närmast honom så han följer efter den framåt (Se t ex precis efter svängen). Var mer noga med att han ska sitta rakt innan du startar, annars startar han snett = fel position och han kommer efter. En sak om belöningen bara, jag tycker du ska belöna mer med rösten också. När du släppt honom på "varsegod" och han får gå till godisen, säg då "braaaaa, duktig du var!" för att han ska fortsätta koppla ihop rösten med någonting positivt, ungefär som klickern. Förstod du vad jag menade? OJ vad långt det blev nu.. Nåväl, hoppas du har någon hjälp av mina kommentarer!

Cecilia sa...

TACK HANNA! Ditt öga är skoningslöst! Självklart strävar man efter perfektion och om man har en tia på träning kanske man kan få en sjua på tävling :) Jag ska tänka på det när jag tränar! Och vi måste verkligen träna nån dag, så man kan få lite live-interaktion.
Idag kändes Goliat jättealert! Det känns så längesen vi tränade på parkeringen vid garnisonen och han inte ens kunde ingångarna. Vi har ändå utvecklats, det får man aldrig glömma :)

Sofia sa...

Men hjälp vilken granskning =)Du kommer ju bli värsta superproffset!

Tänkte på att ni också har utvecklats en hel del!!! Egentligen går det ju ganska fort det är bara att det känns som allt går i snigelfart för att man själv tragglar på som man gör med sin hund.