onsdag, april 01, 2009

Veterinärbesök!

Jag förundras ibland över vilken vacker hund jag har.


Glad i hågen och med en vägbeskrivning som jag inte riktigt litade på men som ändå var helt okej gick jag och Goliat iväg för att besöka veterinären för vaccination och blodprovstagning.

Jag tänkte självklart på att ha god marginal för eventuella utsvävningar från den 20 minuters planerade tid det skulle ta (enligt vägbeskrivaren) att gå.
Efter 1,5 timmes irrande runt i ett industriområde är det härmed konstaterat: man KAN gå vilse i Skövde.
Goliat är jättenöjd. Långpromenad och slippa bli stucken av den elaka veterinären. Han gick t.o.m fot helt spontant bara för att han var så glad.
Jag passade på att träna lite ingångar med mer eller mindre lyckat resultat.

Vi gör ett nytt försök med veterinärbesök hemma i Mullhyttan istället.
Dit hittar jag åtminstone.



Lite apporteringsträning innan jag gick till skolan.
Jag har faktiskt börjat dröja med klicket en stund.

För er som inte är så insatta i apportering:
I klassen jag tränar för är målet att Goliat ska sitta vid min vänstra sida, ta apportbocken i munnen, hålla den stadigt (utan tugg) tills jag säger att han får släppa och så är momentet över.

Det kan tyckas som en ganska löjligt lätt sak att träna in, men det är svårare än vad det ser ut.
För att få in en bra apportering (och som för mig, som har målet inställt på apell-lydnaden där man dessutom slänger ut apportbocken och hunden ska hämta den och komma in med den vid sidan igen) är grunden jätteviktig!
Målet för mig är att Goliat ska greppa apportbocken med glädje. Han ska förknippa apportbocken med något skoj, men samtidigt inte som när han tar en leksak i munnen.
Detta försöker jag åstadkomma genom att klicka in det.
Jag har aldrig lärt en hund att apportera förut och på det viset är vi ju nybörjare båda två, missförstånd och svårigheter är nästan förbeställt..

För folk som inte är insatta är det väl jättelöjligt att hunden inte kan lära sig att hålla en pinne i munnen på kommando. Men det tar faktiskt ett tag att lära in. Jag är glad för varje framgång, skönt att det går åt rätt håll!

6 kommentarer:

Sofia sa...

Känner hur irriterad du va där och då...härliga humör!!!

Fatima sa...

Goliat ser ju faktiskt jättenöjd ut *L*
Fatima

Sofia sa...

Har kört fast på apporten...du kanske har några tips när du kommer

vickan sa...

ah, ska du inte me till motala 1:a maj o tävla lydnadsklass 1??? det är ju en pytteliten inoff... jenny ska tävla siri iaf :) jag ska starta flisan i agility!!!

Cecilia sa...

Jo, jag känner jättemkt för att åka med! Men isf åker jag nog hem och åker med er hemifrån, om jag får plats i bilen. För biljetten kostar 200 spänn och då åker man till hallsberg och byter tåg till ett mot motala.... känns lite onödigt :)

Squarepants sa...

SHIT vad bra han tar och håller nu! Snart kan du lägga till "apport" precis när han greppar :-D