söndag, april 19, 2009

Anlagsprovet nästa?

I denna skogen fick Goliat spåra idag!
Klickar du på bilden kan du skymta Anders när han snitslar
långt bort i fjärran...


Imorse tog Fatima med mig till sin viltspårsträningsgrupp (puh, långt ord!).
Goliat har, som ni som följer bloggen vet, gått en del viltspår förut men jag är ganska outbildad och såg det som ett ypperligt tillfälle att träffa människor med erfarenhet. En snäll själ som hette Anders la spåret som Goliat skulle gå, för att han skulle få chans att öva på en annan vittring än min. Många av hundarna som var på plats hade redan godkänt i anlagsprovet och tränade för öppen klass.

Lite allmän information om viltspår:
Anlagsklass är kan man säga ett test på hundens kunskap. Detta spår behöver bara ligga i 2-5 timmar innan man går det.
När ens hund fått godkänt i anlagsklass har man så att säga "fått lov" att starta i vad som kallas för öppen klass. Med tre första pris i öppen klass har man fått ett viltspårschampionat (SVCH).
Detta spår ska ligga minst 12-24 timmar och har både återgångar, vinklar, bloduppehåll och är dessutom längre än anlagsprovet. I detta spår ingår även skott, för att så långt det går skapa ett liknande scenarie för hunden som om det var ett riktigt vilt man spårade upp för att skjuta.


Jag var som vanligt lite småkorkad och tänkte på morgonen lämna jackan hemma. Som tur var gjorde jag inte det, men jag hade inga vantar eller långkalsonger och frös så jag skakade medan vi väntade på att spåren skulle ligga. Ibland längtar man efter mamma som kan tala om för en vad man ska ha på sig för att slippa frysa. Men när man är hemma och mamma frågar en "Ska du inte ha på dej en tjockare jacka?" blir man vild och galen och skriker att man minsann är 23 år och klarar sig själv, bara så hon vet!!
Ja, aldrig är man nöjd.

Anders följde med mig när Goliat skulle få gå sitt spår, som var kort och enkelt, med bara en vinkel. Goliat var het på gröten och flög fram i spåret, med mig släpandes efter.
Jag tappade linan och trasslade in mig och var nära att trilla omkull. Det var över på en halv minut.
Anders sa efteråt att Goliat var jätteduktig, han tyckte att jag skulle låta honom gå anlagsprovet snart och att det inte skulle vara några problem att få honom till viltspårschampion. Stora ord, och jag vet inte om dom är sanna, men det värmde så gott i själen att få höra!

Efter spåret gick jag och Fatima en trevlig promenad med hundarna uppe på Brona och sen skiljdes vi åt, Fatima åkte hem till sitt väntande tvättberg och jag gick in och deltog på ett klubbmöte. Mycket god kaka bjöds vi på och diskuterade en del kring hur vi ska locka fler människor att bli aktiva och komma ut till klubben. Det är många viljor och tycken i klubben, intressant att höra alla.

Fatima och Vickan kommer tillbaka från sitt spår

Vickan är sjukt nöjd med dagens fångst

Jag investerade i ännu en pryl till min hundoutfit. Denna gång blev det en klubbkeps, jag vet inte hur passformen är på mitt äggformade huvud, men jag tror att den kommer att forma sig efter mig, bara jag får svettas lite i den.
Nyköpt huvudbonad

5 kommentarer:

Mona sa...

Kanon!!!! Nu blir jag avundsjuk och måste fundera på om vi inte ska börja använda klövarna jag har i frysen snart.....

Sofia sa...

va kuul. Förvandlingen är nu komplett...brukstant ut i kepsskärmen...hahaha

vickan sa...

SHIT. nu måste ja oxå köpa en frän keps lr nåt. Ja känner att du ligger steget före mej! ;)

Cecilia sa...

haha, ja, nästa inköp blir nog ett par rediga vildmarksbrallor. Sen vet jag inte vad jag ska ha för mål i livet- jag är ju fulländad då? Jag får satsa på Görel-hår kanske.

Fatima sa...

Hej Cissi.
Tack för helgen - det har varit kanon .. och jag stjäl med stolthet dina bilder och lägger upp dem på min egen blogg *hehe*
..fast jag skriver att det är du som är fotografen :)

Ha re!