tisdag, april 21, 2009

Medhjälpardebut!

Idag gjorde jag något jag aldrig gjort förut- jag hjälpte till på en kurs på hundklubben.

Det var Mona som frågade mig om jag kunde tänka mig att hjälpa henne på hennes rallylydnadskurs. Jag själv har ju inte tränat så mycket rallylydnad, men vill gärna lära mig, så jag såg det som ett lysande tillfälle.
Vi inledde med att få gå en bana när alla kollade på. GULP! Men det gick fint, Goliat har verkligen mycket gratis av att ha gått tävlingslydnadskursen, hehe.
Ett exempel är en övning som kallas för den "tyska svängen" och går ut på att jag som förare svänger en vänstersväng medan hunden ska springa runt mig åt höger. Låter det krångligt? Det är det.

Nåväl. Jag tycker att jag fick en positiv uppfattning om att vara hjälpreda. Trots att jag inte vet så mycket om rallylydnad har jag ju ändå andra erfarenheter som jag kan dela med mig av angående hur man tränar upp en bra kontakt med sin hund osv.

Jag kommer nog förmodligen få ut mer av de resterande kurstillfällena än vad de stackars försökskaninerna till kursdeltagarna som ska få dras med mej kommer att få.
Det är så roligt att få vara med! Jag längtar till L1:an mer och mer, känner verkligen för lite utveckling.

Efter rallylydnadskursen var slut körde vi lite agility på plan innan vi for hemåt.
Jag och Goliat lyckades faktiskt få till lite handling till slut! Men han är så ruskigt snabb, jag kommer att få springa som en idiot när han väl har förstått vad han ska göra. Puh! Tur att man har två välfungerande ben och två armar att vifta med. Dessutom har jag en stark röst, jag får väl köra på den där gorma-vifta-kuta-handlingen som många med snabb hund får använda sig av.

Nu är jag sugen på godis. Det får nog bli lite chokladbollssmet med sked.

2 kommentarer:

Mona sa...

Åh nej! vad äckligt - kan du inte fixa lite vaniljsås eller liknande istället? Tack för ikväll, jag är så glad för hjälpen och nu är jag HELT tyst (ofrivilligt).

Cecilia sa...

Menar du smeten med vaniljsås? Det låter ju nästan ännu värre! Men jag rullade faktiskt bollar av smeten för jag hade visst pärlsocker hemma, så lite ordentligt blev det tillslut i alla fall!