torsdag, december 03, 2009

Terapihunden Goliat?

Goliat har kliat av sig nästan all sin frans... Buhu..

Idag träffade vi vår nya promenadkompis Kathi och henne söta lite dvärgpudel Loke för en gemensam promenad på Garnisonen. Båda hundarna behöver träna lite på att lära sig hur man uppför sig bland främmande hundar och dom skötte sig strålande båda två! Jag tycker aldrig att man kan få nog träning med sin hund på att inte få hälsa på hundar man går promenad med.

Mot slutet av promenaden vågade jag till och med släppa Goliat. Tänk vad han har blivit duktig, min kille! Han sprang runt och brydde sig inte nämnvärt om den lilla vovven, trots att man såg att han mer än gärna hade tagit sig en "liten sniff". Nästa promenad kan jag nog ha Goliat lös hela tiden.


Det var denna lilla parvel vi fick sällskap av!
Dålig bild i motljus, lovar att ta bättre bilder nästa träff.


Garnisonen, Skövdes oas?

Väl hemma gick jag in och hämtade apportbocken, konerna och targetmattan och gick ut på innergården för att börja om inlärningen av rutan.
Detta moment har vi verkligen hakat upp oss på! Jag tror att jag har tagit in kommando-ordet för tidigt (i alla fall enligt min lydnadsbibel som jag roade mig med att läsa innan jag somnade igår). Så nu börjar jag om från början, klickar bara från en meters håll på tasstryck på targetmattan från alla vinklar, helt utan kommando.
Vi tränade också lite apportering, provade ett helt moment med kast och allt, men jag tycker att han har dålig fart in så jag får nog fortsätta med träningen av ingångar och han släpper ju apporten lite väl fort... Nåväl. Vad ska man träna på om allting är perfekt från början?
Jag gjorde också en liten platsliggning. Han låg fint trots det frostiga gräset så väderleken har han ju inte ont av i alla fall (tänker på om man skulle tävla i mars, då är ju chansen rätt stor att det är snö på backen). Jag gick runt containern ett par gånger och han låg kvar fint.

Resten av dagen ägnas åt patofysiologi.
Tjingeling!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Cecilia! Snällt av dig att skriva "båda hundarna behöver träning". Goliat ligger långt före Loke i uppförande!
Här har du adressen till Lokes blogg "Pudelperspektiv": kraljicamira.blogg.se

Hälsn Kathi