fredag, december 04, 2009

Död åt löptikar!

Den här bilden kommer Mirja tycka om, titta den lilla munnen! ^^

Jag har den senaste veckan börjat fundera på om jag överaktiverar min hund. Vi är ute cirka två timmar varje dag, 1,5 timmes promenad och 30 minuters träning utspritt över dagen. Detta är vad han är van vid sedan länge och han är anpassad efter ett sånt liv. Varken mer eller mindre. Okej, ibland mer men aldrig mindre.

Men så den senaste veckan har han känts så rastlös, en timmes sömn efter aktivering och sen är han uppe och strövar runt i lägenheten, sätter sig hos mig och lägger tassen på min arm. Gnäller lite. Vankar av och an, av och an.

Så kom jag på det, efter att ha beklagat mig för en vän på msn. Det är ju löptikarnas fel! Det är död och förintelse över min pluggro med en hund som sitter i mitt ansikte och viftar hysteriskt på svansen samtidigt som han lägger tassen på min överarm och säger "AUM!", med otroligt uppfodrande stämma. Aum betyder "Aktivitet, NU!" på Goliatspråket.
Nu är han i alla fall förvisad till korgen och då ligger han och stirrar på mig och där kan han ligga i timtal (okej, det kanske handlar om ett par minuter, men den blicken alltså...). Om man råkar slänga ett öga mot korgen hör man hur propellersvansen kommer igång och om man har riktigt mycket otur kommer han springandes med svansen hysteriskt viftandes, som en liten hundhelikopter formad som en banan, överlycklig över att vi äntligen ska gå ut och nosa på kissfläckar! När jag i själva verket bara ville kolla ut genom fönstret.

Hade du stått ut med den här blicken i ett par timmar? Jag bara frågar alltså.

Nu ska jag återgå till patofysiologiplugg och försöka undvika att titta åt helikopterhörnet.

4 kommentarer:

Sofia sa...

hehehe nej jag vet vad du menar...Frodo blir ju väldigt pipig när det finns löptikar i faggorna. Fast värst av allt är nog hans kåt-mitt-i-natten-ylandet...då stänger jag in honom nånstans och hoppas på bättre tider=)

Inki föreläsning ikväll för min del=) Trevlig helg!

Cecilia sa...

Åh, lyckos dej som får gå kurs! Jag är så avundsjuk!

Veronica sa...

Jag har nog tur att min lilltjej bara orkar med att ge mig den blicken i några minuter innan hon ger upp xD Då går hon o lägger sig precis utanför mitt rum med en kraftig duns och en så högljudd och otroligt beklagande SUCK att man inte kan få annat än dåligt samvete ^^;

Henrik Hellemar sa...

Hej

Det där med överträning känner jag igen sen jag hade Molle... Fast jag tränade betydligt mer - jag bodde i princip på apellplanen och när jag inte var på brukshundklubben här i Lidköping så var vi på nån annan apellplan och tävlade - det gick skitbra ända tills det blev dags för klubbmästerskap och med enbart 1:a priser i bagaget så var jag ganska övertygad om att det skulle gå bra på hemmaplan också, men Molle ville annat och f*n vet om han inte gick in i väggen men vi fick bryta tävlingen och efter det så tog vi det riktigt piano med träningen ett bra tag och ställde in alla tävlingar på flera månader...


Henke :)