söndag, november 01, 2009

Helgens bravader

Jag har haft en riktigt trevlig helg må ni tro.
Fredagen spenderades tillsammans med Fatima och hennes vovvar framför Idol. Vid elva-tiden på kvällen anlände Mirja hit till Skövde, ett sånt där underbart spontant besök som var otroligt välkommet, mitt i allt hemtenta-skrivande. Hon lyxade till min helg rejält med att ta ut Goliat på en 1 1/2 timmes promenad på lördag morgon medan jag satt och roade mig med min tentamen. Sån vardagslyx är obetalbart! Underbart att någon gång då och då slippa knata ut.

Idag fick jag och Fatima gå viltspår som hennes arbetskamrat hade varit så snäll och ordnat till oss. Otroligt nyttigt med ett spår lagt av en främmande människa, i helt ny skog och utan snitslar. Jag var tvungen att lita helt på att Goliat skulle lösa spåret och kunde inte hjälpa honom om han tappade bort sig. Tyvärr har jag en usel spårlina som jag nog ska elda upp på parkeringen ikväll, så det blev ett enda trassel. Just i den svåraste delen av spåret, mitt i en vinkel, trasslade jag till det alldeles och störde tyvärr Goliat så han blev superförvirrad. Efter detta totala kaos med snöre överallt och hund som sprang runt runt och förare som höll på att sparka på trädet för att få det att flytta sig ur vägen så löste han tillslut upp det och tuffade på jättefint.
Det roligaste med dagens spår var ändå hans otroligt noggranna markering av klöven i slutet! Och sen bar han den så stolt hela vägen tillbaka till bilen, som var en ganska rejäl promenad ska jag be att få tala om.
För Fatima gick det också bra och Siri gick riktigt fint i sitt spår. Vi ska försöka lägga åtminstonde två spår var till innan anlagsprovet (som just nu känns mer som en avrättning än som något roligt).

Jag som var så mallig över min hunds spårförmåga. Tji fick jag.

3 kommentarer:

vickan sa...

Tjofaderittan! Funderar på ett besök inte nu i veckan men nästa? Jag jobbar nämligen bara en dag nästa vecka och per har semester, va tror du om det? föresten, läste du artikeln om "blodspår" i månades hundsport?? Den var skitkonsig ju... Allt som stog var i princip tvärtom mot va ja lärt mej...??? skitskumt...
Man skulle köpa blod för att droppa "i" klöven, eller så kunde man ta köttsaft från kött man köper i affären... o droppa "i" klöven... samt att man skulle undvika dåligt väder som spöregn och blåsväder... ja visst,spöregn är väl inte så kul men det är ju bättre med regn än stekande sol?? och vadå droppa i klöven?!?! Det har jag lärt mej att man absolut INTE ska göra...konstigt det där...

vickan sa...

japp...jag har ordnat med det, roligt att se överlag faktiskt, sen måste man ju inte publicera det men nu gjorde jag det, efter ett tag, man vill ju se om man har några först..haha...
Ja det gör inget att du måste plugga, jag kan ju gå till garnisonen o ragga om inte annat ;)

Sofia sa...

spåra kan ni...anlagsprovet kommner gå som en dans. Satsa bara på att lägga ut hela linan och släppa den när det behövs så du slipper gå längre än nödvändigt och slipper trasslet som uppstår när du går runt allt...eh jag kan inte förklara men du kanske fattar. Annars får det väl bli frispårning=) Kul att klövmarkeringen funkar...han vart ju så väldigt taggad när vi gick sist med grisklöven...Ja nu ska jag äta lite för jag har gymmat...hör och häpna. Träningsvärken lär ju komma smygande imorgon=) Kram