fredag, november 27, 2009

Påbörjad pinn-markering!

På eftermiddagspromenaden fokuserade jag träningen på pinn-markeringar.

Övning nummer ett:
Jag trampade upp en ruta och lät Goliat sitta och titta på medan jag "låtsas-gömde" en pinne på typ hundrafemton ställen i rutan. Sen lät jag honom söka reda på pinnen, med ett någorlunda resultat (han sökte, men var ofta långt utanför rutan och när han väl hittade pinnen var han mer intresserad av varför jag tjoade så, hade jag kan hända pipen i närheten??).
Jag gjorde om övningen en gång till, utan direkt bättre resultat.

Övning nummer två:
Jag knöt fast Goliat i ett träd och sen gick jag iväg i en rak linje, la ut tre apporter med cirka fem meters mellanrum, den längsta pinnen sist.
Sen gick jag i en lång båge tillbaka till Goliat. Goliat "spårade" på fint och hittade första pinnen, dock med en smula ointresse (typ, det luktar matte om den här träroten, hmm). Jag blev ändå superglad, belönade honom och lekte lite med pinnen, stoppade den i fickan och visade honom vidare. Han fortsatte spåret fram, men lite ivrigare än tidigare... och hittade en till pinne! Denna gången tog han upp den i munnen och stod och viftade på svansen. Jag blev ju självklart minst lika glad denna gången, gjorde en liten glädjedans och korven flödade ur den magiska korvfickan. Denna gången spårade han med superduperviftande svans och bokstavligen kastade sig över den sista pinnen (som också råkade vara den som syntes mest i den låga vegetationen). Jag blev självklart kanonglad och lät honom hämta pinnen och kampa lite med pinnen och så belönade jag och nöjde mig där.

Är faktiskt riktigt nöjd med dagens träningspass, även om det blev ett mycket kort sådant. Annars tränade jag på kommandot "bakom" på dom smala stigarna, klickade vid spontan kontakt under promenaden (vilket ju inte var sådär imponerande många gånger, tre på en hel timme.....), och kallade in med "matte springer åt andra hållet" vilket resulterade i en superspeedad Goliat som tyckte jag var skitrolig.

Det luktar badhus här hemma nu, jag har torkat golvet med klorin. Superfräscht!

Inga kommentarer: