torsdag, november 26, 2009

Upplet och lussbullebak!

Adventstid kom till mitt ensamma hus....

Idag har varit en ganska hurtig dag för mig och Goliat. Vi gick en ganska lång morgonpromenad, tränade upplet och lydnad på eftermiddagen och så gick vi en kvällspromenad tillsammans med Fatima, Siri och Vicki. Efter det gick jag hem till mina klasskompisar och bakade lite lussebullar. Vi dokumenterade det hela med Sofias kamera, så bilder kommer nog upp om nån dag eller två. Det blev supersmarriga bullar! Den vanliga kesellan var slut så det fick bli vanilj-kesella men det funkade precis lika bra!
Helt i studentanda mortlade vi dessutom saffran i en kastrull med hjälp av ett glas, bakade ut bullarna på diskbänken och penslade bullarna med fingrarna.
Men bullarna blev goda i alla fall, det blev både lussesniglar och sköldpaddor. Det mesta flöt i vilket fall ut till en enda stor jättebulle på slutet.

Glögg drack vi också och i mitt fönster lyser nu en mycket hemtrevlig julestjärna.
Jul i förtid?
Jag inhandlade dessutom min julaftons-outfit och ett par klappar till mina nära och kära på förmiddagen. Jag är i julstämning, advent är så välkommet!
Imorgon har jag klipp-tid. Det är verkligen på tiden att jag trimmar lite, jag minns inte när jag besökte frisören senast. Så vi får se vad jag kan tänkas hitta på med mitt slitna hår!


Det här ska jag ha på mig på julafton!


Receptet som vi använde

Ultimata Lussekatter


50 g jäst för söta degar (1 paket)

150 g riktigt smör
5 dl gammeldags mjölk

250 g Kesella gourmet
2 pkt saffran (1 g) + 1 sockerbit

2 dl vit baksirap

1/2 tsk salt

drygt 18 dl vetemjöl

3 tsk bakpulver
russin

ägg till pensling


Gör så här:

Lägg russinen i blöt i en skål med vatten.
Smula jäst i en bunke. Stöt saffran tillsammans med en sockerbit i mortel och häll sedan över det i en kastrull som du ställer på spisen med en klick smör i. Låt saffranen "svettas" med smöret tills det småputtrar men se till att det inte bränns (OBS detta moment är mycket viktigt för att få ut smak från saffranen!).

Lägg i resten av smöret i kastrullen och smält på svag värme, häll i Kesella och mjölk och värm till fingervarmt. Häll spadet över jästen och rör om. Ha genast i sirapen.

Rör i övriga torra ingredienser (mjöl, salt och bakpulver).


Låt jäsa under bakduk i 30-40 minuter, helst nära spisen eller nära ett element.


Baka ut degen. Knåda ordentligt men knåda inte i för mycket mjöl! Degen ska vara så fast att den inte fastnar i bakbordet men fortfarande lite klibbig. Forma degen till lussebullar.

Låt jäsa på plåt ca 20 minuter.

Låt russinen rinna av och peta i dem i bullarna och pensla med äggvita. Grädda i ugn 8-10 minuter (beroende på storlek) i 225 grader. Vakta noga och låt inte bullarna vara inne för länge!

3 kommentarer:

elin sa...

Du är så rackarns snygg hörredu! :) Ses på söööndag :D

Sofia sa...

gillar halsbandet...blusen med för den delen hottie!

Cecilia sa...

Tack hörrni!
Halsbandet köpte jag på Åhléns, kärlek vid första ögonkastet :)