måndag, november 02, 2009

Älskade hund <3

Imorse var Goliat h-e-m-s-k på morgonpromenaden. Det var som att jag hade haft honom instängd i en låda i flera månader och nu äntligen fick han komma ut. Han var överallt, drog så min axel gick ur led och skulle nosa på allt och ingenting, helst samtidigt och helst kissa på det och springa och hoppa och trassla in sig på en gång också.
Jag orkade bara vara ute i tjugo minuter och grät nästan när jag gick hemåt. Han är snart tre år, varför beter han sig som en ouppfostrad, understimulerad skithund?

Märgben är gott...

Efter att jag varit i skolan gick jag så hem till mitt lilla odjur igen och vi gjorde ett nytt försök att gå en promenad utan att han försökte driva mej till fullständigt vansinne och där jag undvek att få ett psykiskt sammanbrott. Jag plockade med mig tre stora dummies, en del andra leksaker och lite korv och så knatade vi ut. Efter ett par lyckade upplet och en supertaggad Goliat som kampade för glatta livet (jag svängde runt honom i kamptrasan!) körde vi ett lydnadspass och så plötsligt- äntligen lossnade det lite!

Jag har länge velat träna med extern belöning då jag märker att Goliat blir mer taggad av det, men pipen har dels varit för liten så han har haft svårt att hitta den och dels har den varit för rolig- han har haft svårt att lämna den och tjuvat när han fått chansen.
Men jag kom på den briljanta idén att lägga den bredvid min ryggsäck. till vänster om ryggsäcken ska den alltid ligga, då kan han alltid först leta efter ryggsäcken för att hitta pipen. Han var supertaggad och gick så himla fint i det fria följet och vi tränade lite inkallande med ställande. FÖRSTA GÅNGEN som det fungerade klockrent! Jag satte Goliat några meter framför ryggsäcken, gick ifrån honom och kallade in honom. Jag är superglad :) Jag lade också plats och gick och gömde mig bakom en stenmur. Tyvärr är det svårt att träna plats utom synhåll då man inte har koll på vad hunden gör när man tränar ensam (Hanna, du är saknad!).

Avslutningsvis på dagens inlägg vill jag visa en bild på en liten smaskighet jag unnade mig efter dagens dugga och hemtentamens avslutning och allt.

McHjorton's till lunch, hemmagjort potatismos, kebabsås och en massa tomater och rödlök. Mums!

1 kommentar:

Sofia sa...

Den såg riktigt såsig ut...gött! Det blir inget plugg denna terminen för mig så jag får väl satsa extra på hunden istället. Kram på dig!