fredag, november 20, 2009

Diagnosen är nära.... han har blivit galen.

Det var någon som sa att han var "fotogenisk"...
Denna någon hade fel.

Dagens träning gick strålande, men jag måste verkligen hitta balansen i träningen. Jag har nämligen helt plötsligt en övertaggad, uppskruvad hund. Detta problem har jag aldrig någonsin haft så jag tappade verkligen fattningen när jag, efter att ha ställt upp rutan och lagt ut min fina lilla targetmatta, såg hur min hund blev mer och mer uppjagad och slutligen tokskällde, misshandlade koner med tassar och tänder. Avslutningsvis hoppade han runt mina fötter som en liten hopploppa i ren upphetsning över att det fanns en pip någonstans och han inte fick tag i den. Är pipen under konen? Under gräset kanske? Kanske den är femton meter bort där ryggsäcken står? Har du den i handen? I fickan? Är den i den andra konen? Bakom busken? Vart? Va va va va va va va VA?

Jag avbröt genast momentet och tränade annat.
Vi fick verkligen till skitsnygga inkallande med ställande (han har verkligen fattat det där), fjärren sitter också (förutom några tjuvningar från "stanna"kommandot. Sen när kommer Goliat när man har sagt åt honom att sitta kvar? Sen han blev utbytt mot den här konstiga skällapan antar jag) och i det fria följet är han limmad vid mitt knä och går som en liten lippizaner bredvid mig. Så grymt duktig, ändå får jag ställa mig frågan hur vi ska komma vidare ur denna lilla grop jag har lyckats gräva ner oss i på rutan-träningen.

Nästa gång ska jag;
1. INTE ha en pip med fungerande pip
2. Ställa upp rutan och träna annat så att han inte blir sådär uppskruvad och kon-tokig
3. Återgå till den oklippta targetmattan (den jag använde idag var ju bara en fjärdedel så stor som den vi har haft tidigare. Kanske jag har gått för fort fram).

Du och jag, Goliat.
Du och jag.

Hundträningen hade väl knappast varit rolig om det gick problemfritt jämt antar jag?
Nu i eftermiddags badade jag Goliat så nu luktar han äppelblom och ljuvligheter. Så ikväll får han minsann göra mig sällskap i tevesoffan. Vi ska heja på Erik i idol och äta en pizza.

2 kommentarer:

Sofia sa...

För mnin del tackar jag adjö för alla tråkigheter och ser framemot att problemfritt avslutande på 2209...det blir nog så iallafall!

Nej jag är nöjd med dagen även trots det lilla missödet med älgarna. Hoppas nu på en mer harmonisk hund när hans tröga matte äntligen har fattat att han inte har lust att lulla runt på små lätta fjantspår..eller lust men har bli ju så speedad då!!!

Det är ju fantastisk att Goliat har blivit så taggad...det är som att man jobbar med motsatsförhållanden hela tiden med sin hund...ena stunden är den för omotiverad för att i nästa stund bli för motiverad...jag det är sannerligen den egna förmågan till anpassning som avgör träningen med sin hund...

Trevlig helg!

vickan sa...

mäh! Erik är ju skitjobbig och sjunger ju falskt!!!! Igår slaktade han en av mina favoritlåtar totalt.. jädra skrikapa! ;) synd att han inte åkte ut...