måndag, november 16, 2009

Angående att konsumera


Guinness kallas "Irlands svarta guld"... mums!

Somliga hade kallat mig stil-lös.
När man går in i mitt hem möts man av begagnade, nötta möbler, knappt något alls på väggarna och överlag otroligt fult. Soffan är väl det enda jag har betalat för här inne, och den har Goliat redan förstört genom att tugga ben och fläcka ner (i framtiden kommer hundar INTE att få vara varken i sängen eller soffan. Jag har lärt mig min läxa mamma. Du hade rätt.)
Nytillskottet till mitt fantastiska hem ;)

I helgen fick jag med mig en gammal byrå från Mattias föräldrar som jag har ställt teven på, inte speciellt estetiskt och Mattias var så nöjd med anordningen för min dvd-spelare (den hänger på sidan av byrån, fastspänd med mitt lackbälte, Mattias var som ett litet barn över den "smarta lösningen" ... jag ordar inte mer om detta tror jag). Furu kan vara bland det fulaste som finns på denna jord. Trots detta står nu denna byrå, i all sin furu-prakt, mitt i mitt lilla rum och sticker mig i ögonen. Det ska på vitfärg så snart jag har tid över.

Vad vill jag säga med detta inlägg?
Jag antar att jag vill säga att jag ändå är stolt över att jag inte slösar pengar på inredning. Jag längtar också efter ett gulligt hus, på att få köpa julgardiner, fina köksmöbler och inredningsdetaljer. På att ha ett nytt, fint trägolv, blommor i fönstret och nybakade bullar på köksbänken (ehm, nu målar jag upp svensk idyll här. Förmodligen kommer jag bränna bullarna, det nyslipade trägolvet blir repigt efter två vändor av Goliat-fnatt med oklippta klor och dom där blommorna kommer jag att ta död på efter bara någon vecka). Men det får bli sen, när man har ett fast jobb och har lite pengar över att lägga på sådan lyx.

Ett måste är ju att besöka Dublins Temple Bar-kvarter...
Kanske kan vi hitta en irländsk pub nånstans med levande musik!

Så, eftersom jag varit så sparsam hela hösten så har jag nu istället råd med en mysig liten weekend-resa med min kära pojkvän. Jag sitter och bokar precis i denna stund, det blir en helg i Dublin, 21-24 januari. Helt otroligt vad billigt det är att flyga med Ryan Air (måtte dom bara hålla tiderna, det hade inte varit så himla kul om halva helgen gick åt till att sitta och glo i Skavsta pga flygförseningar). Tur och retur för två vuxna för dryga 1000-lappen. Galet.
Någon av dagarna har vi tänkt hyra en bil och ta oss en titt på det irländska landskapet..

3 kommentarer:

vickan sa...

Man ska inte hänga upp sej på ting här i världen. Det finns viktigare saker i livet, även om ja håller med om att Furu är det mest fruktansvärda som finns! ;) Låter jättebra med weekend i Dublin, det gör ni absolut rätt i!!!! gud va mysigt, och det är nog absolut värt det, istället för en ny tvbänk eller nåt annat onödigt... Teskedar,vinglas och annat kan man ju önska sej i julklapp ;)
Själv får ja vara nöjd med en natt på hotell med massa hundar i sängen, i väntan på utställningar, men det är helt ok det med ;) Satsar på fyllekryssning till våren istället... och kanske nåt nytt sofföverdrag, för det där med hundar i soffan är inte alltid det bästa... jag håller med...;)

Cecilia sa...

Ja, jag tycker också det känns superkul att kunna unna sej en liten resa istället för en sprillans ny plasma-teve som jag sett i vissa "student-hem" (betalat med sms-lån kan hända? hur har man råd med sånt annars?)
ja, dina soffor är ju så bra just för att man kan byta klädsel! Jag får nöja mej med tipset du gav om bilsitstvätt från macken och hoppas att det värsta går bort ^^ Men i framtiden myser jag hellre med en filt än en hund, så slipper man städa, hehe..

Henrik Hellemar sa...

Hej

Ha, sicken fiffig lösning med DVD´n !

Blommor... Du ska få ett skitbra tips av mig - helt gratis dessutom... Orkidéer... Orkidéer is the shit för oss lata människor som inte orkar bry oss på växter... Men då pratar vi brudorkidéer alltså... De är hur enkla som helst att sköta och de är relativt billiga också. Man kan lätt köpa de billigare på ICA för även om de är brutalt uppdragna till blomningsstadiet och förmodligen kommer at sluta blomma på någon vecka så kommer de att växa till sig och bli betydligt vackrare och kraftigare nästa gång de blommar...
Och för att lyckas bäst och ha minst bekymmer med dina brudorkidéer så ska du köra nåt som kallas semihydrokultur - det låter kanske besvärligt, men det är precis hur enkelt som helst och jag har kört på det sättet i några år nu och mina orkidéer är verkligen stora och maffiga nu.

Hur som helst - när du köper orkidén/orkidéerna så brukar de ha en transparent plastkruka runt fötterna (rötterna). Behåll den på.
Ta en stor ytterkruka utan några konstiga hål i, utan helt tät ska den vara. En för stor kruka ska det alltså vara, och så fyller du upp den till hälften med LECA-kulor (eller småsten eller LEGO eller pottekulor elelr nåt annat smått som klarar av att leva resten av livet i vatten) och så ställer du plastkrukan med orkidén ovanpå LECA-kulorna och så fyller du på vatten så att det når precis till översta lagret på LECA-kulorna. Nu kommer vattnet sakta att dunsta och då passerar vattenångan (heter kondensen ånga ?) och på så vis göda orkidén under flera veckors tid och du behöver inte göra ett smack under tiden - du ska/får inte göra ett skit med orkidén heller för den delen. När allt vatten har dunstat bort ur krukan så vänta ytterligare en vecka eller tre och fyll då på vatten så att det täcker kanske en tredjedel av plastkrukan den här gången. Låt sedan vattnet dunsta bort och låt krukan torka ut ordentligt mellan varje vattning. På detta vis behöver du bara vattna max 1 gång i månaden och du kommer få attans så snygga orkidéer...

Första gången är det dock väldigt viktigt att du inte dränker rötterna på orkidén för det kommer att döda orkidén - eller i varje fall alla rötter som hamnar under vatten, men rötterna kommer garanterat att leta sig ner i vattnet självmant, men då är det inte farligt at dränka rötterna i och med att då har växten ställt in sig på att rötterna ska få det blött...

De flesta orkidéer som "dör i fångenskap" dör på grund av att man bryr sig för mycket. En orkidé mår bäst ju "sämre" förhållanden den har. En orkidé är nämligen en epifyt (en växt som lever på andra växter) och i naturen är de vana att leva väldigt sparsamt, så vanligtvis övergöder vi dem och vattnar dem för mycket och det värsta av allt - spiller vatten på bladen vilket alltid leder till att de tappar översta bladet, så vattna aldrig en orkidé med kanna om du inte är väldigt säker på att inte spilla på de gröna bladen...



Irland då... Ja, jag måste ju erkänna att jag blir väldigt avis på resan... Ynka 1000-lappen ? Det är ju verkligen sjukt billigt !

Nä, nu har det blivit ett väldigt långt inlägg så det kanske är bäst att jag kryper upp i våran hundfria soffa...


Henke :)