onsdag, november 18, 2009

Bakåtkedjor är mina favoritkedjor i hela världen!

Om jag hade vetat vad shejping inneburit när jag köpte min hund hade all träning gått så mycket lättare. Sen jag köpte världens bästa bok har många ljus ploppat upp i min skalle må ni tro.

Allt handlar om att ha en tydlig bild av vad det är man vill ha, och att dela upp momentet i småsmåsmå delar och träna på varje del separat. Om hunden inte förstår har man gjort det för svårt (läs: är kass som förare). Man måste tänka på vad det är man belönar.

Är det verkligen så här lätt att träna in tvåans moment? (Förmodligen inte, men ta inte ur mig ur min härliga lilla bubbla tack)

För att ta ett exempel. Inkallande med ställande.
Vad innehåller detta moment?
Det innehåller följande delar:
1. Hunden sitter kvar i utgångsposition när föraren lämnar hunden (klart)
2. Hunden kommer med fart mot föraren vid inkallningssignal, "Goliat hit!" (klart)
3. Hunden stannar supersnabbt på kommando från föraren, "stanna!" (nästan klart!)
4. Hunden kommer med fart mot föraren när föraren kallar in "Goliat hit!" (jobbas med just nu)
5. Hunden sätter sig i utgångsposition (hrmf...)

För tillfället jobbar jag med att Goliat ska komma skitsnabbt när jag lämnat honom stående, alltså sista delen av momentet. Vi började precis med det och har aldrig tränat det förut så han var lite konfunderad i början, men mot slutet av passet var han riktigt duktig och stod så fint och kom till mig i full galopp...

Problemet i detta moment är varken farten eller ställandet (som det verkar vara för många andra ekipage). Vårat största problem är faktiskt ingången. Ingången, som är så basic! Jag blir galen på mig själv att det inte sitter! Men så går det när man tränar in fel från början. Så vi får träna det separat. Vilket är så trist så jag tror jag sliter av mig håret snart. Men om vi nångång ska kunna starta i trean måste vi ha en bra ingång, det kostar alldeles för mycket poäng annars..

Nu ska jag läsa patofysiologi! Hejhopp!

6 kommentarer:

vickan sa...

säger man shejping alltså? det måste vara fruktansvärt försvenskat isf....hehe... Jag tycker det är skitbra med Shaping iaf annars.. fast på engelska ;)

Cecilia sa...

näe, det är nog min egen lilla försvenskade version :)

Henrik Hellemar sa...

Hej...

Jag förstår din frustration, men jag förstår inte riktigt problemet...
Du som verkar vara så förbaskat målmedveten och envis och ni verkar ju träna precis hur mycket som helst så jag är övertygad om att du snart tittar tillbaks på detta inlägg och småler när allt sitter perfekt... Jag vet att ni kommer att klara även detta !


Henke :)

Cecilia sa...

Tack Henke för dom uppmuntrande orden! :) Jag får börja om från början med ingångsträning och bara belöna dom jag blir nöjd med under träningarna, han hamnar oftast för långt fram eller alldeles snett när han är för ivrig tyvärr. Men det är bara att träna på!

Sofia sa...

åh jag vill oxå ha den boken...då kan vi sitta och recensera den tillsammans över en liter kaffe efter en härlig promenad=)

Cecilia sa...

Ja, citera vår favoritlitteratur :D Du kan läsa det för aaron som godnattsaga ! Nämen skämt å sido, man får verkligen valuta för pengarna. Köp, köp, köp!