lördag, november 14, 2009

Viltspår i snöslask

Så bar det alltså iväg på viltspår imorse. Sofia plockade upp mig vid strax efter tio och iväg for vi, trots att det snöat större delen av natten. Det låg lite snö i skogen där våra spår fanns, men vi tänkte att vi kunde prova gå spåren i alla fall. 18 timmars liggtid, snö, vindstilla och ganska blött i backen.

Goliat startade sitt spår med att ringa. och ringa, ringa, ringa ringa. Han sprang tillbaka i spåret, ringade, letade, sökte, hög näsa och var helt förvirrad. Jag började misströsta och tänkte precis avbryta, men Sofia peppade mig att fortsätta en stund till. Vi visa honom på spåret igen, det råkade bli precis där Sofia (som hade lagt spåret) hade valt att göra ett bloduppehåll på cirka femton metel. Då var det som att poletten föll ner och han spårade resten av spåret superbra! Detta trots att det gick rakt över en bäck!

Är det dumt att tänka att man kanske måste få låta honom villa bort sig för att få någon rätsida på spåret, vid denna svårighetsgrad? Eller ska man spåra med kortare lina så han inte kan ringa lika mycket? Jag har svårt att bestämma mig vad jag tycker i den här frågan.
Det man märker med Goliat är att tempot verkligen blir behagligt med längre ligg-tid. Han kan inte springa i ett sånt spår, han måste nämligen koncentrera sig. Han jobbar dessutom hela tiden, även då han tappat spåret. Han ber dessutom aldrig mig om hjälp utan jobbar på självständigt och låter sig inte hindras av varken terräng eller linor som fastnar. Jag kan inte hålla spåren så lätta som jag haft dem, ändå vill jag så klart att han ska lyckas utan att behöva hjälpa honom..

På torsdag är det i alla fall anlagsprov, vi får väl se hur det går!

4 kommentarer:

Sofia sa...

det var bra idag tror jag att han fick jobba ordentligt. Jag tycker att det märktes på honom hir mycket mer noggrann han var att följa spåret efter hans vims-misstag i början. Min erfarenhet är att det är bättre att låta hunden vimsa bort sig och att den när den då hittar spåret igen blir mycket mer noggrann. JAg såg detta flera gånger på spårkursen jag gick och det var lika tydligt som det var för Goliat idag. Det är iallafall min åsikt att det är bäätre för hunden att tappa bort sig...åtminstone när den vet vad det hela handlar om.
Sen var det bra att vi höll ut...man ska verkligen inte ge upp för tidigt. Det var också bra med den kursen jag gick för kursledaren gav ALDRIG upp. Ibland vimsade hunden runt i all evighet kunde vi tycka men den löste uppgiften efter träget arbete. Det är ju perfekt för dig Cickan...att öva upp ditt tålamod=)

Blev han trött sen?

Cecilia sa...

Han är fortfarande trött och klockan är nu halv sex på kvällen snart ^^ Det ska bli skoj nästa gång vi får chansen att spåra! Så får vi se om han är noggrann från början den gången eller ej. Då lägger vi ett bättre anpassat spår till Frodo-ponken också.

Sofia sa...

Ja men man lär sig ju mer av sina misstag än vad man skulle ha gjort om det hela tiden gick som på räls...jag är väldigt nöjd med dagen. Kram på dig

vickan sa...

Jag fick lära mej, av Henrik att man absolut ska låta hunden "göra bort sej" eller gå fel om den gör det, för ofta kan de handla om rent slarv, eller att hunden är lite ofokuserad, o på så vis brukar dom ofta lära sej en läxa, dvs att sluta slarva eller va det nu är dom hålls med...så korta in linan tycker ja inte du ska göra... Man ska inte påverka hunden för mkt. Golivoooli är dutti, det kommer nog gå bra de där ska du se! Jag håller med Sofia, öva upp ditt tålamod ;) hehe...