söndag, mars 29, 2009

Viltspårshelg!


Helgen ägnade jag och Goliat i Herrljunga med våra kära vänner Zipper och Hanna

Hanna och Zipper <3>

Precis efter lunch igår (lördag) anlände jag och Goliat med tåget till Herrljunga.
Jag och Hanna sprang genast ut i skogen och la varsitt spår.
Det var ett tag sen vi spårade med vovvarna och vi var lite spända på om de skulle komma ihåg något av tidigare träningar... Det var inga problem alls. Zipper spårade lika säkert som vanligt och Goliat klarade upp sitt blygsamma 200 meter långa spår (som var ganska snårigt, hade två vinklar och dessutom korsade en ganska trafikerad stig). En fin huvudstudie på Goliat tagen av Hanna.

Goliat var som vanligt inte speciellt intresserad av klöven utan smaskade nöjt i sig godiset som låg i spårslutet och hoppade runt som en tok när matte gjorde glädjedansen.Goliat när han hittade sin klöv!

Efter att vi gått spåret med hundarna gick vi till hundklubben och tränade lydnad. Goliat var verkligen superduktig! Men det var blött på vissa ställen och då vill han inte alls varken sitta eller ligga, så det blev en del ställande (jag är så HIMLA smart på det viset) på dom fläckarna.
Zipper med sin klöv

Dagen avslutade vi framför teven tillsammans med Hannas övriga familj och Fredrik (hennes pojkvän). Goliat var så trött att han gick med på att sova i mitt knä. Detta har inte hänt sen jag köpte honom, så det var verkligen en lång dag för stackarn om han inte ens orkade protestera mot detta.

På söndagsmorgonen gick vi upp i hyfsat god tid och efter en mysig grötfrukost tog vi med oss hundarna ut i skogen för att lägga ett till spår.Goliat ute på enängen.


Vi knöt fast hundarna när vi gick spåren (som vi försökte göra lite längre idag. Hannas blev 800 meter och mitt var åtminstonde 500) och fy vad Goliat var ledsen. Det var inte det vanliga skallet utan ett mer desperat lämna-mej-inte-här-för-då-dör-jag-skall. Det var hjärteskärande får jag faktiskt erkänna, och jag räknar mej inte ens som en speciellt blödig människa.

Medan spåren låg till sej gick vi till klubben och tränade. Det var massor av folk där (jättekul!) och jag passade på att prata med Ingemar om att få skriva på lydnadstävlingen i maj.
Så tränade vi lite, precis som under gårdagen, och Goliat var duktig idag med. Apporten gick faktiskt riktigt bra, jag var så stolt över honom! Hoppet tränade vi lite mer på, jag gick lite längre ifrån hindret så jag han hjälpa honom med ingången genom att efter att han hoppat säga fot och ta ett litet steg fram. Det gick superbra, han tycker verkligen det är skoj att hoppa över hindret :)
En del platsliggning lyckades vi faktiskt också göra och Goliat la vid ett flertal tillfällen ned huvudet mellan frambenen. Det måste väl tyda på att han vet att han ska ligga kvar och han tycker det är rätt trist? ;) Alternativt bara att han faktiskt kan slappna av ordentligt.
I vilket fall är jag jättenöjd med båda dagarnas träning!
Som avslutning på helgen gick vi hem till Camilla med dom söta tollartikarna Suri och Queen och Goliat blev stormförälskad i Suri. Tillsammans bildade dom en egen liten tollar/kooikerklubb som inte stackars Zipper fick vara med i, så han stod där med ett ben i munnen och såg olycklig ut.

Nu ska jag tvätta, Goliat har däckat på sängen. Vilken duktig hund jag har! :D
Jag och Goliat efter två heldagar i skogen.
Har haft superkul!

1 kommentar:

Sofia sa...

åh va kul. Här är det alldeles för mycket snö fortfarande för att komma ut i skogen. Det verkar ju som att han hita klöven...om inte bilden var arrangerad förstås...hehe. Aaron sitter pratar för fullt samtidigt som han trycker in sina händer i munnen...har du provar det nån gång?