tisdag, mars 17, 2009



Jag och Goliat klickar lite apport idag.
Han har förstått att han ska ha den mellan tänderna. Jag har lite taskig tajming med klicket bara.
Den här metoden är nog den enda som fungerar på en hund som tycker att allt tvång är jätteobehagligt. Jag vill att apporten ska vara jätteskoj och positiv, annars kommer han inte att vilja ha den i munnen alls.
Han är duktig på att bära saker så den biten att springa med något i munnen kommer nog vara vårat minsta bekymmer. Det är själva gripandet och att inte "äga apporten" som är det luriga. Men att han ska klara ett helt apporteringsmoment med att sitta fot, jag ska kasta ut, kommendera att hämta, han ska hämta den och komma in med den snyggt vid sidan... det känns ungefär lika troligt som att jag kommer klara tentan på tisdag.

Somliga kanske har åsikter om denna träningsmetod. Jag har själv aldrig lärt en hund apport förut, så jag vet inte ännu hur utgången kommer att bli..
Målet är väl att han ska kunna hålla apporten själv om några veckor. Jag lovar att uppdatera med videoklipp hur det fortskrider.
Han älskar i alla fall godiset jag bakade, så det ska vi absolut göra fler gånger!
Men jag hade lite filmjölk i, det blev så torrt utan.

2 kommentarer:

Squarepants sa...

Det ser skitbra ut! Han är ju jättepositiv! Fortsätt så, det kommer bli hur bra som helst.

Cecilia sa...

Ja, han var verkligen helt vild idag! Men jag ska fortsätta så får vi se hur det går :) Jag hoppas att han kan hålla den lite längre snart. Vet bara inte hur man kommer vidare till "nästa steg"... hmm..