måndag, mars 23, 2009

Anmälan till Larv

Idag har jag betalat in anmälan till utställningen i Larv i maj.
Det är Goliats första chans att knipa sitt sista certifikat och iom detta få titeln "Svensk Utställningschampion".

Här kommer lite bilder och även kritiken han har fått när han fått sina cert. Han har ju vuxit till sig en del sen det senaste (som han fick i Borås, sommaren -08). Jag hoppas att domaren tycker att han har musklat till sig lite och att han även har fått mer frans. När jag läser hans kritik från utställningarna från förra året kan jag inte riktigt se något direkt mönster. Det enda riktigt negativa med Goliat är att han är lite för lång i kroppen. Vi får väl se vad domaren tycker om honom...
Han har alltid haft ett fint steg och tycker det är kul att springa runt i ringen (matte springer ju också, hurra!!) Jag hoppas att det inte är någon dum person som tar med en löptik in i ringen bara, för då är det rätt kört för vår del ;) Andra kvaliteter med Goliat är hans fina pigment (han har stark röd färg och inget svart som förstör) och hans trevliga sätt.

Första certet, med BIR, fick han på förra årets utställning i Larv.
Systern Elsa knep BIM:et, det var en glädjens dag, jag var så löjligt lycklig så jag visste knappt var jag skulle ta vägen.
Domare Boris Baic:
"Medium strong body, good pigment, good coat, good topline, correct bite,
fine head, well angulated, moves well"

Andra certet fick han någon månad senare, i Borås. Vilda (från samma kennel) vann samma dag sitt Utställningschampionat och fick dessutom BIR, Goliat kom alltså tvåa på denna utställning. En underbart framgångsrik dag för kennel Moonhaven var detta :)


Domare Maria Dekaristou:
Nice type, excellent head, correct shape. Strong muzzle with tight lips,
Good ear set with nice friches. Good neck, ribs well sprung. Moves well, nice colour."



Givetvis hoppas jag att han ska få vinna sitt tredje cert redan i maj, men konkurrensen är hård med många nya importhanar och väldigt fina hundar. Vi får se. Jag kommer vara grymt nervös i alla fall.

Jag är en hopplös tävlingsmänniska och jag tycker dessutom att Goliat är den finaste som finns. Så det är självklart att man kommer att bli lite purken om han inte vinner.

Även om jag alltid inbillar mig innan jag åker till utställningen att jag blir glad bara han får en etta, så lyckas alltid det där lilla hoppet om en vinst nästla sig in. När han då inte vinner så kommer den lilla dåliga förloraren fram och jag blir jättepurken.


Kooikerspecialen, 2008 Jan Andringa (holländsk domare)
"19 months, excellent type. A little bit long in body. Nice male head with good expr. Scissor bite, dark eye. Nice ears w. good earrings. Strong neck, Good top- and underline. Good boody and bone. Nice coat, warm color, nice tail. Moves very well."


Inga kommentarer: