lördag, mars 21, 2009

Tävlingskurs, del 1

Kursen (som egentligen började förra helgen, men jag och Mona var på freestylekurs och kunde inte vara med då) startades alldeles underbart bra!
Vi hann en hel del, både apport, hopp, linförighet (fokuset ligger fortfarande mest på detta moment. Men det är ju inte så konstigt med tanke på att alla moment utgår från detta) och upplet.
Efteråt hann jag och Mona även gå igenom balanshindrena, vilket ju gick också kanon!

Det jag tar med mig från dagens kurs:

Linförighet
Jag ska träna på högersvängar och helt om. Goliat har verkligen fått en mycket bättre grund för utgångspositionen, nu måste jag börja träna mer på allvar på små förflyttningar åt alla håll. Dels för att öka hans motivation, dels för att det blir helt enkelt för svårt annars.
Ulla-Britt tyckte absolut att man kunde ta ett litet steg framåt innan man förflyttade sig åt höger för att göra det tydligare för honom vad som var "på gång". Jag ska prova detta i hemmets lugna vrå och se hur det går framöver.

Apporten
Egentligen inget konkret, utom att våga prova att släppa apporten. Ulla-Britt tyckte att jag skulle prova att hjälpa honom genom att hålla lite under hakan. Jag är tveksam till denna metod, men ska göra ett försök. Han tar den ju i munnen nu men släpper på en gång. Någon annan som har något tips om hur man kommer vidare? Det är JÄTTESVÅRT med tajmingen på klicket!!

Hopp
Han kan sitta kvar, han kan hoppa över hindret. Det jag behöver träna på här är ingångar.
Ingångar, ingångar, ingångar!!!

Upplet
Gör föremålet intressant genom att först valla en ruta, sedan ta med honom ut och visa honom när jag kastar föremålet. Jag kan även lägga ut flera förmål i rutan och om han hittar dom bli jättepositiv. Att komma med föremålen är ju ett problem med Goliat, men det är bara att fortsätta kämpa. Uppmuntra honom genom att titta ut i rutan, kanske ta några steg om han tvekar. Om han fortfarande inte förstår vad han ska göra kan jag själv "leta föremål" genom att gå fram och titta på dom. Bli löjligt glad när han visar intresse för dom själv.

Vi fick även mot slutet prova lite rutan. Det var spännande, Goliat förstod ingenting av kommandot och det märktes, men han stannar fint när jag säger stanna så det är ju kanon.
Vi får se hur det går.

Vi var borta i 4 timmar idag. Goliat är jättenöjd! Och jag med, vädret var kanon så det känns skönt att få ha varit någon annanstans än inne i min deprimerande lägenhet.
Men nu måste jag plugga lite tror jag.
Wow, vilken kanonstart på kursen jag har haft!

Inger tog bilder på oss, ska be henne skicka dem till mej om det blev nån som blev bra, så kan jag uppdatera inlägget med bilder en annan gång.

1 kommentar:

Sofia sa...

Åååh, va fint det ser ut när ni tränar. Snart du har snön smält och då väntar spårsäsongen. Vet inget än om anlagsprov för min del det verkar vara lite segt på den fronten. Ska träffa min uppfödare imorrn på utställningen så jag ska höra då...du hinner säkert göra det innan mig. Frodo är iallafall helt knäpp på inkallning. Blir lite deppig när jag tänker på hur duktigt han har varit men det är väl bara att ta nya tag. Får kanske träna med långlina en stund så han lär sig. Kram på dig