söndag, mars 08, 2009

Västtrafik har fått en hjärna, hurra!


Grått idag. Vi stannar inne tycker jag.


Fick ett glädjande besked idag. Västtrafik ska ändra reglerna för hundar på bussen.
Som det har varit nu har jag betalat barnbiljett för Goliat, vilket ju känts helt absurt. Han sköter sig alltid på bussen och tar inte mer plats än vad en resväska skulle ha gjort. Varje gång jag har valt att ta bussen till hundklubben har jag suttit och blivit purken för att Västtrafik är snikna, snåla och husdjursdiskrimerande. Allergiker blir ju utsatta för allergin så fort dom går ut så det är verkligen ingen giltig anledning till att vi med djur ska betala mer. Dessutom tror jag inte på straffsystem i samhället. Varför ska jag betala straffavgift för att jag har valt att ha en hund? Då tycker jag i så fall att det inte är mer än rätt att folk som har ätit vitlök, är allmänt högljudda och störiga, tar på sig en halv flaska stinkande parfym innan de ska på bussen och folk som röker också ska få betala barnbiljett. Jag t.ex. som ju är allergisk mot barn tycker man borde förbjuda barn på bussen. Dom skräpar ner, stör övriga resenärer och en gång såg jag t.o.m en som petade en snorkråka på sätet ( Nej, nu skojar jag faktiskt bara ).
Men, ingen anledning att blotta min minst sagt buttra, cyniska livsinställning (eller som Mattias säger, realist med pessimistisk läggning) nu när det faktiskt ska bli gratis!

Från den 18 maj reser husdjur gratis med Västtrafik. En förutsättning är att de inte är giftiga, farliga eller störande för andra resenärer, att de är kopplade eller sitter i bur eller väska och reser med ett barn, ungdom eller vuxen resenär. Vad gäller sällskapshundar får det normalt bara resa en hund per vagn eller fordon, men resenär som reser med två hundar får ta med båda.
Ledarhundar och certifierade signalhundar får alltid resa med.

1 kommentar:

Anonym sa...

tänk om östgötatrafiken kunde göra dessamma.. nejdå här höjde vi så att det numer kostar 220kr(hälften var alltså) om jag o min hund ska åka på dygns kort, det är ju för sjutton billigare med bil. tror jag verkligen ska göra slag i saken att skriva en insändare och se vad de har att säga om saken..