fredag, mars 20, 2009



Inte ultimata klädseln för att träna lydnad, eftersom han nästan måste krypa under kjolen för att komma intill. Men jag känner att han börjar få lite bättre kläm på ingångarna (utan handhjälp!)
Fortfarande kan det hända att han sätter sig rakt på mina fötter, men jag undviker bara att belöna och ger honom nya chanser att göra rätt.

Jag är lite nervös för lydnadskursen imorgon. Det är så många duktiga ekipage och jag och Goliat har väl egentligen inte tränat så mycket som vi borde ha gjort.... Men man får tänka att det är lite som en tenta. Man gör sitt bästa, det man orkar och känner att man har inspiration till att göra. Hundträning är ju till för att ha roligt, och man kan inte jämföra en kooikerhondjes prestationer med en schäfer. Alla raser har olika förutsättningar. Alla människor har också olika förutsättningar. Ibland klickar det och då fungerar det skitbra, och ibland uteblir klickandet och man står där med en korv i ena handen och en ointresserad, loj hund i andra. Det är ju faktiskt inte hela världen.
Om jag nånsin lyckas få ett godkänt i lydnads klass 1 med Goliat kommer jag att vara lika stolt över oss som om vi hade fått ett lydnadschampionat. För oss är nämligen ett godkänt program i klass 1 ett jättehögt berg att bestiga. Det är det inte för en som äger en arbetsvillig brukshund vars liv går ut på att lyda matte.

Nångång vill jag i alla fall ha en hund som älskar att jobba. Det hade varit skoj att lära sig skillnaden. Om jag hade flamsat runt som jag gör med Goliat på lydnadsplanen med t.ex. en flat hade den nog nästan kissat på sig av glädje och blivit helstirrig.
Ny hund, nya förutsättningar.
Nya erfarenheter.
Nya mål och nya berg att bestiga.
Med min nästa hund kanske lydnadstvåan inte känns som en omöjlighet? Då kanske inte spårtävling med apell-apportering känns lika troligt att lyckas med som att vinna 1 miljon på lotto.

Oj, idag blev det långt.
Jag ska klicka lite apport nu tror jag, och göra någon nytta istället för att sitta här och glo.

3 kommentarer:

Squarepants sa...

Det börjar se jättefint ut! När han är ännu lite säkrare tjänar du nog på att lägga till ett "sitt" precis innan han sätter sig så han sätter sig lite snabbare och inte hinner tänka efter så mycket som han gör nu. Ett "braa, fot!" innan godiset så han verkligen får in med var fot betyder kan nog också hjälpa. Jag tänkte på starterna, jäklar var uppmärksam han är nu! Förut gick han ju hemskt lojt i början och startade lite när och hur han ville. Bra jobbat ;-). Det är starterna jag jobbar mest på nu, Zipper har ju bra kontakt men svävar gärna iväg något steg utåt när han inte är 100% koncentrerad. "Sitt, fot två steg, BRAAAAA. Sitt, fot två steg, börja om. Sitt, fot ett steg, och börja om. Sitt, fot två steg BRAAAAAA." Typ så ser våra träningar ut nu för tiden. SKOJ!

Cecilia sa...

Ja, tack Hanna! Vi måste träna nån dag så du får dra fram ridpiskan och drilla oss lite! Ska prova dina tips när han har samlat lite kraft efter morgonpromenaden, så får vi se hur det tar sej framigenom.
Jag läste också ett bukefalosinlägg där någon (Grimas matte?) tipsade om det där med att inte gå så hemskt långa sträckor utan mest nöta ingångar och halter genom att bara ta några steg i växlande mängd.
nästa steg är väl att börja träna vändningar också, högersvängarna... hur ska jag göra med dom? Jag har inte ens provat än, men jag känner på mej att rumpan kommer fara ut nåt alldeles hejdlöst om jag försöker.

Åsa sa...

Nu har jag äntligen uppdaterat min blogg! Har lite för mkt att göra just nu... Jag tycker att Goliat har blivit jätteduktig med sina ingångar! Bra jobbat tjejen!! :-) Ang arbetsvillig hund som du skrev om så får du gärna testa att träna med Xsa när vi träffas, så får du se hur det känns att ha en handgranat med sprinten bortdragen vid sidan! ;-) Bara hon accepterar en annan förare vill säga...hon är liiite mammig... :-p. Kan du tänka dig att göra ett besök i metropolen Ambjörnarp framöver? :-) Hur långt är det förresten mellan Herrljunga och Borås? Å