söndag, februari 20, 2011

Ridhusträning


Idag har det varit kaaaaaallt. -17 grader på min gata hemma i stan hörde jag från en trovärdig källa. Burr!
Jag och hundarna tog en tur i skogarna kring svärföräldrarna innan vi for hem till min lägenhet igen. Efter en liten lunch åkte vi iväg på klubbens ridhusträning. Och vilken ridhusträning sen!

Sune fick följa med in först. Mycken förbudsträning blev det då ridhuset är typ en smörgåsbuffé av "godis" (=hästbajs) som en liten bajsglufsarSune mycket väl kan tänka sig att städa upp. Efter ett tag verkade det dock som att Sune kunde koppla bort "godishavet" och fokusera på vår vilda lek. Han kom jättefint med leksaken och sökte upp mig för att få fortsätta leka, vilken lycka! Han bjöd också flera ligg så att spånet for åt alla håll. Jag tycker att han är så fantastisk, att han kan fokusera trots att jag sagt till honom flera gånger "på skarpen" och att det är väldigt mycket störning runtomkring. Det hela avslutades med att vi gick i slakt koppel genom hela ridhuset, med både hundar, folk och hästskit i en salig röra. Synd att vi, när vi skulle gå rakt genom stallet, var tvungen att klampa rakt över en stor, härligt färsk hög med lortar helt i Sunes smak. "Nämen?! TILL MIG!!!" sa han då. Jaja. Den detaljen glömmer vi bort i denna härliga lycka över framgång i leken.

Goliat var också taggad på träning må ni tro. Vi hann med både en freestyleimproviserad trixkedja, några lydnadsrepetitioner (rutan, inkallning och inkallning med ställande) och så avrundade vi med en ganska avancerad rallybana, okopplad! Goliat jobbade på superbra och har verkligen förstått detta med att byta sida och gå på höger i fotgåendet. Jej!

2 kommentarer:

Nathalie och Ayax sa...

Kul att det går bra med dina fina grabbar! :) Det där med ridhus och hästbajs skulle vi behöva träna på. Direkt vi stöter på hästbajs när vi är ute vid valla så slinker det ner snabbare än ögat, trots att vi flitigt tränar N-ordet där... Fast idag gav Ayax igen och passade på att rulla sig i hästbajsen när han inte fick smaska i sig den. Tur att det var -15 så att han inte blev skitig...

Ingrid Melin sa...

Hejsan!
Jag undrar bara vad Goliat har för halsmått, där hans halsband sitter alltså? Och ungefär hur hög han är? Skulle behöva den informationen till ett projekt jag håller på med. Vad, kanske ni får se någon gång :) Men det skulle verkligen vara till hjälp! Svara till min mail: melin.ingrid@hotmail.com
/ Ingrid Melin