lördag, februari 12, 2011

Alla siktar inte mot stjärnorna... eller?

Jag har under en period haft lite ågren över en sak. Nämligen detta med Sunes träning.
När jag och Goliat började träna lydnad var det inte så noggrannt. Vi hade ju inte tänkt tävla, herreguuuud! Målet var att lära in alla moment i lydnads klass 1. När i hade gjort det var målet att han skulle hålla ihop under ett helt program. Det först då som jag ens började fundera på att starta, detta efter otroligt stöd och peppning av mina klubbkompisar. Det gjorde ingenting om han hade sneda sättanden, usla ingångar och släpade i linförigheten. För vi hade ju kul i alla fall! Hans paradnummer har alltid varit snabba lägganden, och bra fart i de moment med fart i. Det har räckt för mig, min fina prins som gör sitt bästa. Vad är väl en 5:a i linförigheten då?

Men med Sune. Med Sune finns det inga såna ursäkter. För han är ju av en ras som har kapacitet. Där finns ingen pardon, ingen "oj, vad häftigt att tävla med en så ovanlig ras!".

Så, naturligtvis har träningen börjat framkalla ångestmjäll hos mig. Jaaaa, jag vet! Jag är expert på att få ångest för saker som är helt onödiga. Men jag tänker att jag kommer att göra fel. Tänk om jag tränar in fel? Tänk om han lär sig fel och så kommer det inte gå att rätta till? Tänk om alla kommer skratta åt mig? Tänk om dom kommer tänka, när dom ser oss på appellplan, "det var ju himla synd på en så bra hund". Och så är överanalyserande Cecilia igång, i varenda rörelse som vi tränar in.

Nu har vi ju kommit ganska långt i vår klossträning. Sune har förstått att han ska snurra in rumpan till mig. Numera snurrar han in rumpan ett helt varv, så att han hamnar på fel sida om mig. Eller så snurrar han så att han han hamnar snett ut från mig. Eller så snurrar han på stället.
"KOLLA MATTE! RUMPSNURR!!"

Förmodligen är det lämpligt att inte belöna när han snurrar för långt. Det var det där med kriterier igen ja. Det är ju inte min starka sida, och om Sune ska få några 10poängare så måste jag få till detta.

För annars kommer vårat fria följ se ut så här:
(Nej, vi tränade inte fritt följ här)
Och hans utgångsposition se ut så här:
(Nej, vi tränade inte utgångsposition här)
Och hans ingångar kommer se ut så här...........

5 kommentarer:

Sofia sa...

hejsan. Jag förstår vad du menar, det är ganska lätt att hunden kommer för långt bak och lite snett eftersom det inte alltid är så lätt att se exakt hur hunden hamnar eftersom man bara ser framsidan av hunedn om man själv ska stå i en bra position. Jag ska nog hyra en dansstudio att träna i med en såndär jättespegel så man kan se hur allt ser ut eller så får man träna tillsammans med en kompis som kan klicka när hunden har en exakt och rak position för jag tycker att det är lite svårt ja=)

Sune är iallafall jättesöt!

Ulla-Britt sa...

Himla tur att vi tycker om dej som du är, med eller utan prestationångest :-))

Nathalie och Ayax sa...

Hejsan! Urs, låter jobbigt det där. Har själv inte arbetat Ayax så mycket i position eftersom vi inte har några lydnadsplaner, men det är ju lika mycket position i HTM och det finns ju en tillåten position att använda mer än 25% i freestyle, så nu har vi också börjat träna mera korrekt position än tidigare (dock inte kommit så långt som er..). Lite småknöligt, men jag försöker ha is i magen och låta honom hitta till rätt ställe utan att jag bidrar för mycket. Eftersom Sune är så ung kanske du kan göra det lättare för honom när han inte klarar det och lägga ut lite hjälpmedel igen (säger jag som har stora problem med att sänka kraven och komma ihåg att det är en valpis)? Ett sätt som vi brukar ta mått med är bara en mattkant så att han står fel om han trampar över mattkanten (nu tränar vi visserligen frontposition, men ändå).

Sv: Jag använder täcke när jag tror det är väldigt kallt/blåsigt/fuktigt, så risken finns att han kan frysa. Även när vi är och tränar får han ha täcke mellan varven av passivitet för att han inte ska frysa. Han har ännu inte satt mycket päls på sidorna och magen, så jag vill hålla honom varm och go, sist på kursen frös han faktiskt trots täcket. :S Just idag var det dock ett misstag då det var varmare ute än jag trodde, förmodligen därför han rullade sig en del. :P Jag försöker att använda täcket så lite som möjligt eftersom jag inte vill att han ska få tunnare päls pga av vana att ha täcke på sig, men det kan stundtals vara väldigt rått här nere, och då vill jag gärna hålla honom varm ;).

Hoppas det löser sig med lilla Sune, jag är övertygad om att du inte kommer förstöra något! Du verkar jätteduktig! :) Men jag vet hur mycket jag svär själv över när Ayax glömmer "sitt" trots att han kunnat det sedan han var 8 veckor. Unghundar... *suck!*

kramar från Nathalie och Ayax

Anonym sa...

Det är asbra att han jobbar mycket med rumpan! belöna tidigare innan han hamnar snett bara :)

Annika sa...

Gud vad duktig han är! Jag som inte vet vad det är de ska kunna i lydnadstävling är mäkta imponerad!

han kommer bli kanonduktig. Ni har ju redan kommit hur långt som helst ju! (ser det ut som i mina okunniga ögon)