tisdag, februari 08, 2011

Dagens goda gärning följt av lite karma

Efter morgonpromenaden när jag hade parkerat bilen hittade jag en plånbok på marken. När jag öppnade fann jag ett körkort och ägnade sedan en bra stund åt att springa runt i hela grannskapet för att leta reda på personen. Om hon parkerat på min parkering borde hon ju bo här, tänkte jag. I det fjärde lägenhetshuset jag sprang in i fann jag henne- jackpott! Jag pillade ner plånboken genom brevinkastet och kände mig så sjukt bra som medmänniska, granne, individ.

Jag vet inte om jag tror på det här med karma, men om det finns något sådant så fick jag mig lite nu, för efter att jag hade gjort denna vackra gärning åkte jag iväg och hämtade mina betyg på skolan och kopierade lite papper inför anställningsintervjun jag ska på i eftermiddag. Hundarna fick vara ensamma hemma. Detta är egentligen det första ärendet jag gör sedan jag fick Sune. Allting har annars alltid handlat om träning. "Nu går jag ut och ställer mig och så går jag in igen". Det har ju, som ni vet, inte fungerat alls utan jag har skapat världens skällmonster, panikångestplåster Allan. Nu har jag en ny strategi, nämligen "lev mitt liv"strategin.
Vet ni vad? En halvtimme ensamma och inte ett ljud varken när jag gick eller när jag kom hem. Jag vet ju så klart inte vad som hände däremellan. Men det känns underbart att ha vågat göra detta och att det gick så bra. Nu ligger visserligen Sune på golvet och gnisslar som en osmord dörr, men hellre en osmord dörr än ett panikångestplåster, som jag brukar säga.
Hoppas nu bara att jag inte använt upp all min bra karma så jag inte har något kvar inför intervjun nu bara. Jag får helt enkelt springa ut och leta reda på en ny plånbok att återlämna så att jag får jobbet!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lycka till!!! Klart du får jobbet :)

Nathalie och Ayax sa...

Kan rekommendera dig att använda Audacity när du går hemifrån. Vi gör det med Ayax (dvs lägger ut en mic och låter programmet köra på record) och den snappar upp allt som händer när vi är borta. Det är enkelt att överblicka då den visar ljudvågor på skärmen, så man behöver inte lyssna igenom allt för att höra om hundarna gjort något, man hittar det lätt och överskådligt. Har varit till stor hjälp när vi fick panik över att lillkillen satt och skrek när han var hemma själv. Programmet går att ladda ner gratis, skickar över länken (om du är intresserad :P)! :)

http://audacity.sourceforge.net/