måndag, februari 08, 2010

Glömde ju!


Jag måste få roa er med att berätta hur det gick på min efterlängtade debutering som medhjälpare på en hundkurs!

Med Mona som instruktör och mig som medhjälpare kom så de tappra deltagarna, trotsande väder och vind till Brona, snön gnistrade, hundarna sniffade och ägarna såg förväntansfulla ut. Det var en salig blandning av raser och det var mycket intressant alltihop, både vad gäller upplägg och deltagare! Förväntningarna var på höjden av Mount Everest.

Jag själv är sådär i efterhand rätt missnöjd med min prestation på passet.
Jag som hade tänkt springa runt och glänsa som solen med min otroligt lydiga hund blev väl kastad av mina höga hästar redan på parkeringen. Det där koppel-vettet man har strävat efter i cirka tre års tid har ju inte riktigt hunnit infinna sig ännu, tyvärr. Detta fick jag för mig att lösa genom att damma av ett helstryp som jag rotat fram ur någon djup låda längst in under sängen. Självklart lyckades jag, trots att jag vände på det vid tre tillfällen, ändå gå runt halva kurstillfället med kopplet åt fel håll och det var väl för väl att Goliat inte ramlade ihop och dog kvävedöden.

Att jag ens valt att använda detta halsband är i sig ett stort mysterium. Jag inbillade mig väl att jag skulle lyckas trolla fram ett klockrent koppeluppförande. Jag får verkligen mina mindre briljanta idéer oroväckande ofta på äldre dar. Det var bättre förr när man var ung och för dum för att reflektera över misstag man gjorde. Då var det bara att rycka på axlarna och gå vidare med livet. Nuförtiden står ju "ältande" som nummer 3 på saker att göra på fritiden.

Till råga på allt blev Goliat helt betuttad i en liten jack russel-tik och kunde nästan inte slita ögonen från henne, trots att jag nästan slet av honom huvudet i mina försök att få honom att följa med mig. Jag var ju inte direkt någon lysande stjärna på den klara himlen där jag stod med superkort koppel, helstryp åt fel håll och en butter min.

Skämt å sido, Goliat uppförde sig väl med tanke på hur längesen det var vi gick kurs sist. Det är alltid mina höga förväntningar som sätter käppar i hjulen för oss. Jag ser ändå fram emot fortsättningen på kursen och tycker att Mona har lagt upp det riktigt bra!

Vid nästa tillfälle ska jag och Goliat få demonstrera lite klicker-träning. Tanken är att Mona ska prata om olika inlärningsmetoder och så ska jag prata lite om principen med klicker och visa några små övningar som man kan prova för att bekanta sig med sin klicker. Jag känner på mig att vi kommer göra succé.

4 kommentarer:

Mona sa...

Visst var ni duktiga, mina två- och fyrbenta assistenter. Jag är väldigt glad att få ha er som medhjälpare.

Henrik Hellemar sa...

Hej

Vad är det för kurs ni har då ? Man blir ju nyfiken ju... Känner att jag själv måste rycka upp mig med träningen - har liksom aldrig kommit igång... Samma med klickern... Du får nog visa ordentligt nån dag hur det funkar...


Henke :)

Cecilia sa...

Det är en vanlig grundkurs, allmänlydnad. Du skulle kanske ha varit med och sett spektaklet? :D Vi får ta en privat uppvisning så fort snön smälter! Vår hundklubb är verkligen supertrevlig att vara på när det är lite bättre väder, som en egen sommarstuga nästan :) Med utedass och allt! hehe

Sofia sa...

heeey va kul=) Du ska inte heller ha så höga krav på dig själv vännen=)