tisdag, februari 09, 2010

Frisersalong!

Ujijuj, här är det vårstädning på gång!

Det snöar ute, men jag har ändå vårstädning idag. Men inte av mitt hem, utan av min hund!

Detta är inte Goliats favoritsysselsättning. Jag tror att han faktiskt tycker att det är värre än döden.

Han pendlar mellan ett apatiskt tillstånd där han ser ut som Jim Carey i Dum & Dummare i scenen med den klassiska repliken "find a happy place", och med att få sprattelanfall. Detta brukar avvärjas genom att hålla tassen helt stilla och säga åt honom att "skärpa sig". Detta kommando har jag tyvärr inte lyckats befästa, för det är alltid samma visa, alla gånger jag ska klippa klorna. Saxen att klippa tasshåren med går bättre, men när tången kommer fram kryper Goliat iväg och försöker försvinna genom golvet.

I andra sammanhang är jag för klicker-metoder, men just i denna situation har jag dessvärre inte tålamod till att sitta och agera godisautomat och vara pedagogisk. Här kör vi med milt tvång, klorna ska klippas- punkt slut.
Ju mer regelbundet det blir gjort desto mindre protester tycks jag få. Tyvärr är jag inte lika seriös med kloklippningen som jag var "förr om åren" så det blir väl ungefär varannan vecka, vilket är för sällan för en liten mespropp som Goliat- egentligen skulle man ju ta fram klotången varje dag för att få bästa resultat.

När kammarna kommer fram väljer han oftast att bara stänga av sin hjärna helt och ligga som en zombie, samtidigt som han tycker otroligt synd om sig själv. Ikväll tänkte jag faktiskt att han skulle få duscha också, vilket han inte heller uppskattar men ändå går med på. Borsta gaddarna ska också bli gjort, han har lätt att få beläggningar på "huggtänderna", de övriga är riktigt fina, ingen tandsten här inte!
Jag misstänker att Goliat tror att jag är arg på honom, för inte är det roligt med vårstädning inte. Tur att han har guldfiskminne.

Åh, måste också dela med mig av en liten "jag har inget liv"händelse som inträffade igår kväll i soffan när jag satt framför teven och åt ett päron. Goliat äter inte något som liknar en grönsak eller frukt, men jag lyckades lura i honom tre små bitar !! Jag var i extas och önskade att jag hade filmat händelsen! Det var också i samma stund jag insåg hur otroligt knäpp i huvudet man måste verka för andra människor när man tycker en sån händelse är en stor grej.
Over and out.

3 kommentarer:

Henrik Hellemar sa...

Hej

Find a happy place... Är inte det i filmen Happy Gilmore ? Ishockeyspelaren som tvingas börja spela golf ? Adam Sandler... Äsch, det spelar ju ingen roll egentligen... :)

ALice har inget emot att bli kammad elelr kloklippt - så länge hon blir rikligt belönad med godis så får man göra vad som helst med henne...

Ja, att kooiker har guldfiskminne verkar nog stämma... Det där med att dra i kopplet, få ett ryck i nacken så att hjärnan tumlar runt i frivolter en stund, för att direkt återgå till att dra i kopplet till att få en smärre whiplash till att åter dra i kopplet till att få en nacksving till att åter dra i kopplet till att få en hastigt ryck i kopplet plus få skäll till att åter dra i kopplet... En evighetsmaskin som aldrig tycks ta slut... Ska det verkligen behöva vara så här ???

Det där med päronet lät lite intressant... Jag har försökt några gånger också men inte lyckats, men jag ska tydligen inte ge upp med att mata frukt då... :)


Henke :)

Cecilia sa...

Vet inte om det bästa stället att svara på dina kommenterar är här eller på din egen blogg? Jag blir väldigt glad att du kommenterar inläggen iaf ska du veta! :) Alltid lika skoj!

Scenen jag syftar på är när Jim Carey befinner sig på en toalett på deras road-trip i Dum&Dummare och det står på väggen att "om du är intresserad av ett möte, vad här den och den tiden" och det är en storvuxen karl som kommer in i hans toalettbås ;) Då suger han på tummen, sjunker ner på golvet i fosterställning och säger nånting, hade fått för mig att det var "find a happy place" men det kanske det inte är? Måste kolla på filmen igen nångång och friska upp minnet tror jag :)

Ja, dom har en tendens att glömma saker alltför fort.. Ibland är det ganska praktiskt (som när man varit för arg) men ibland är det riktigt störande, som det med koppelträningen ;)

Henrik Hellemar sa...

Hej

Det går så bra att svara här - jag tittar ju in här nästan varje dag ändå... :)

Du har rätt om kommentaren ! Jag tänker på nåt helt annat... Fast ändå ett "Happy place"... :)

Ett tag trodde jag att jag fått en svagbegåvad hund och ibland trodde jag nästan att det berodde på att hon var tik att hon kunde vara så oerhört korkad i vissa avseenden, men efter att vi var på uppfödarträffen i Gnosjö (när du var i utriket) så insåg jag att Alice inte hörde till de sämsta i kopplet i alla fall... :)


Henke :)