fredag, februari 26, 2010

En hundnörds dagbok

Idag skvallrade Goliat sin första människa :) Ja, detta är en fantastisk känsla ska jag be att få tala om! Goliat har iofs aldrig haft något intresse av människor, men när vi nu går på promenad och han är lös och ser en människa vänder han direkt mot mig och sluter upp vid min sida, kanon ju! För att få lite grädde på bakelsen så skötte han sig exemplariskt vid de två sista hundmötena på promenaden. Kan ha att göra med att han blev så trött efter lydnaden, men jag vill förstås tro att det är för att jag är en sån övergrym hundtränare. Självfallet.

Det enda molnet på min himmel är att det är slask ute så nu har jag ett halvt grustag härinne i lägenheten. Ska dra fram dammsugaren och sno runt några varv så det ser någorlunda ut här när Mattias kommer ikväll. Vi ska ha riktig fredagsmys här, som ett riktigt Svenssonpar.

Goliat på Herrljunga bk, sommaren 2009,
otroligt seriös träning

Annars har vi varit på parkeringen i en halvtimme och tränat lydnad. Apport, rutan och inkallning med ställande. Puh. Inget av momenten är ju direkt prickfria.

Lägeskontroll :
(varning, hundnördigt! Bengt-Åke kan sluta läsa här)

Apporteringen
kan han bra- duktig kotte!
Vi tränar sällan hela momentet men idag gjorde vi ett försök. Fin fart ut, travar in, kass ingång- han hamnar snett- samt släpper apporten när jag tar den i min hand.
Behöver träna på ingångar och att han ska kunna hålla apporten längre.

Rutan vet jag inte vad som händer med. Inte mycket alls egentligen.
Idag blev han förvirrad för att jag hade ställt ryggsäcken för nära hans "löpsträcka". Efter en hastig förflyttning av utrustningen sprang han ut fint tre gånger. Sen tog vi paus och när vi senare under passet provade igen visste han inte alls vad han skulle göra, trots targetmatta. FRUSTRATIONEN är ett faktum från bådas sida.

Inkallning med ställande går fint. Han provar lite olika beteenden (som han märker inte ger någon utdelning) men jag tycker att det känns som att vi börjar komma vidare här. För tillfället tränar jag stadga i ställandet separat och har börjat sätta ihop momentet, vilket ju gör honom en smula konfunderad. Jag måste börja jobba bort leksaken bakom honom.. Men för tillfället tränar vi snabba ställanden och bra fart på "delsträcka nummer två".

2 kommentarer:

Henrik Hellemar sa...

Tjabba...

Ja, vad var det här mildvädret bra för ??? Det var väl bäst det som var ! Nu är det stora sjöar överallt som förmodligen kommer att bli ännu större för det ska vara +2°C och regn (snöblandat kanske) idag - och imorgon så ska det bli minusgrader igen och enligt yr.no (norska motsvarigheten till SMHI) så ska det sedan vara kallt hela nästa vecka... Hur kul var det då att det var plusgrader nu ? Man kommer ju behöva ta fram skridskorna ju... Och tänk på rådjuren och småfåglarna när det blir kallt igen och det bildas skithård skare - kan vi vänta många svältoffer i naturen då ? Trist...

Men det är underbart kul att läsa om eran träning - och eran (mest din) frustration... :) Men tänk på att ge Goliat semester ibland - dagar helt utan träning... Molle gick ju i väggen när jag toktränade så med honom och det var inte kul alls... Tog ganska lång tid innan jag kunde börja träna/tävla med honom sen...


Henke :)

Cecilia sa...

Tjabba Henke:)
Ja, jag tycker också så synd om djuren :( Häromdagen hade det spatserat tre älgar igenom byn där jag är uppvuxen, här omkring vimlar det av harar och rådjur som söker sig till mat och mindre snö antar jag?

Vad gäller träningen så brukar jag träna cirka tre-fyra gånger i veckan. Tränar sällan längre än 30 minuter heller och slutar alltid innan han har tröttnat- jag har ju en svårmotiverad hund så man får ha sina knep ;) Många pauser har vi också i träningen så det känns som att det går fint. Han blir trött fort. Samtidigt vill jag gärna ut och tävla tvåan i sommar så träna måste vi ju göra.. trots att det inte går som man vill ;)