torsdag, juli 30, 2009

Träningsdagboken

Nu tänker jag plåga er, kära läsare, med lite uppdatering om vad som försigår på träningsfronten.

Jag och Goliat tränar vidare på rutan och apporteringen.

Just nu tränar vi mestadels gripande av apportbocken.
Han har börjat hålla den lite längre, men det är svårt att få honom att ha ett tillräckligt fast grepp om den. Mitt mål att jag ska kunna stå och dra i apporten utan att han släpper den börjar mer och mer likna en orealistisk önskedröm, lika trolig som att vinna en miljon på lotto. Vilket ju är omöjligt då jag aldrig köper lotter.

En ny övning jag har börjat klicka är ett slags litet mini-kast med apportbocken. Jag droppar den på marken, kommenderar apport och klickar när han griper den fint utan att tafsa på den med tassarna. Goliat tycker denna "lek" är sjuuuuukt rolig. Svansen går som en propeller och så fort apportbocken åker fram från väskan är han där och ska ha den.

Rutan går för bra för att jag ska våga njuta av det. När jag var på Billingen och tränade med Mona häromdagen fick jag låna hennes targetmatta. Hon använder också ett lock men ett betydligt mindre lock än det jag och Goliat har- trots detta tvekade han inte en sekund utan sprang ut till rutan lika fint som alltid och vände upp precis på det ställe där jag vill ha honom (långt bak i rutan). Jag börjar fundera på när problemen ska uppstå? När ska allting skita sig?
Folk säger nämligen att det tar ett halvår att träna in detta moment och enligt lagen om alltings jävlighet ("Om något kan gå fel så kommer det att göra det") så är det bara en tidsfråga innan dessa enorma svårigheter kommer att uppdagas. Förmodligen kommer han att börja pissa på konerna eller något ännu värre. (Finns det något värre? Jag tror inte det)



2:ans fjärr (filmat med mobil= kass kvalitet)


Hur vi ligger till inför Klass 2-moment-inlärningen:
  • Platsliggande

    3 minuters plats med föraren utom synhåll.
Goliat: Kör allt längre platsliggningar med 4 minuter som målbild.
Har börjat gömma mig bakom husknuten kortare ögonblick.

  • Fritt följ

    Okopplad gående vid förarens vänstra sida, prövas i olika gångarter och vändningar.

    Goliat: Fortsatt uppjobbande av motivationen och använda bollen framåt för att få honom mer "på", träna på vänstersvängar
  • Läggande

    Momentet inleds med fritt följ. På kommando skall hunden snabbt lägga sig. Läggande utförs under gång utan att föraren stannar.

    Goliat: Jobba på transporten fram till läggandet (samma träning som fritt följ)
  • Inkallande med ställande

    Hunden lämnas i sittande ställning varefter föraren går 25-35 m i anvisad riktning. Innan den passerat halva sträckan, beordras den stanna i stående ställning varefter den inkallas.

    Goliat: varva vanliga inkallningar med träning av ställandet genom att använda boll
  • Sändande med ställande (Rutan)

    Ekipaget ställer upp på ca 10 m avstånd mitt för en markerad ruta 3 x 3 m. På kommando sänds hunden in i rutan där den kommenderas till stående där den ska förbli stående i ca 3 sek.

    Goliat: fortsätta träna med targetmattan, börja minska targetmattan tills den är helt försvunnen, variera avståndet från rutan.
  • Apportering

    Föraren kastar ut apportbocken minst 10 meter, hunden ska på kommando genast hämta föremålet, sätt sig framför eller vid sidan av föraren och på kommando avlämna föremålet.

    Goliat: fortsatt träning av gripande....
  • Fritt Hopp över hinder

    Hunden skall från utgångsställning på kommando hoppa fritt över hindret. På kommando skall hunden sätta sig på andra sidan till dess tävlingsledaren beordrar föraren kommendera återhopp.

    Goliat: träna med boll för att få ut honom från hindret
  • Fjärrdirigering

    Hunden lägges efter tävlingsledarens order, varefter föraren beger sig ca 5 m från hunden. Föraren skall sedan, med röst och/eller handtecken, fyra gånger kommendera hunden till sättande/läggande.
Till våren ska vi baske mig tävla i 2:an har jag bestämt!
Nu ska vi ut och träna igen, funderar på att köra lite apportering men förmodligen blir det väl ett försök till simborgarmärket då det regnar så man knappt kan se ut..

3 kommentarer:

Sofia sa...

men shit! Tvåans lydnad kommer ju bli omöjlig för mig...jag kan ju inte kaste nåt 10m!!! Whata!!! Men å andra sifan kanske jag inte behöver oroa mig för det än på länge...vi har ju en lååång bit tills vi är där! Förövrigt ser det ju riktigt bra ut! KRam

Cecilia sa...

Men joo, du kan visste kasta tio meter! Ofta kastar man och så studsar den vidare längre bort ändå. Ja, ni har en lång bit men tänk på mej och Goliat. Vi hade som mål att träna in ettans moment och nu helt plötsligt har vi som mål att träna in tvåans! (Blir han sveriges första SLCH måntro? hihi)

Cecilia sa...

Sveriges första kooiker med SLCH skulle det förstås vara ;)