fredag, juli 24, 2009

Hundgård in the making

Idag har jag och Hanna varit duktiga och byggt en hundgård. Jag och Goliat ska bo hos familjen Nyvaller de tre veckor då min lägenhet blir renoverad och därför kände jag mig extra angelägen att hjälpa till med bygget då min hund också kommer att få vistas här under den tiden. Det var faktiskt riktigt kul och det tog inte speciellt många timmar innan stommen var uppe. Nu ska det på med grus och en dörr ska byggas, men detta får nog Kenneth ordna med då jag känner på mig att jag inte kommer att få i uppdrag att såga i hans husvägg. Däremot har jag tänkt hjälpa Hanna att måla och röja i rummet innanför där hundarna kommer att kunna gå in om det blir för kallt ute.

Både Goliat och Zipper var otroligt engagerade i vad som försegick och Zipper hade nog gärna hjälpt till att gräva om han hade fått chansen.

Zipper agerar gräskramare och försöker rädda den stackars återstående fläcken


Goliat hjälper mej och Hanna... tycker han?


Två intet ont ananandes hundgårdshundar!


Superbra sug i det fria följet!

Efter vårat hundgårdsbygge gick vi till klubben för att träna. Jag har inte vågat skriva här på bloggen om Goliats förändrade inställning till träning då jag trott att denna positivitet bara var någon konstig fas som snart var överstökad. Jag tror hans nya träningsglädje kommer av våran långa paus från lydnadsträningen. Helt plötsligt har jag en hund som är supertänd med jättefin kontakt, jättebra uthållighet och en vilja att träna mer även då man har bestämt sig för att sluta. Precis så som man vill att en hund ska vara!

Mellan träningspassen ligger båda hundarna bundna och är behagligt passiva och idag lade jag till och med Goliat okopplad och gick iväg och tittade på när Hanna tränade- han låg kvar och var jätteduktig.

Framsteg på min rut-träning!
(Ignorera gärna min helskumma kroppshållning
under ingången... jag ska jobba på den. Jag lovar.)

Vågar man hoppas att han har mognat och funnit glädje i träningen, och att detta är något som kommer att vara? Jag ska i alla fall njuta! Det är helt underbart roligt att träna med en hund som plogar i linförigheten, sätter sig snett för att han är för snabb och lägger sig istället för att sitta för att han är för glad. Detta är ju problem som är för mig helt främmande och som jag tar itu med med nyfunnen träningsglädje ;)

Trött och nöjd träningsnarkoman ;)

4 kommentarer:

vickan sa...

oh! Va bra att du övat på att snickra! Du kan få komma hem till mej och slå upp en bur med, ja lovar att ta hand om goliat under tiden... och ja, jag kan ju passa han ibland sen oxå när han ändå kan vara där ute :)

Cecilia sa...

haha, ja, då är det ju inte så ansträngande att passa han och det gör ju ingenting om han pissar överallt ;) (om han ändå är i en hundgård menar jag).
Jag kommer gärna och hjälper er att måla staket när det väl är uppe i alla fall!

Sofia sa...

fy vad kul att han har blivit mer motiverad...du förtjänar verkligen det! Kram

Cecilia sa...

Tack Sofia :) Hoppas bara det håller i sej också...