onsdag, juli 15, 2009

Rinkträning i nattetider

Regnet öser ned här i Herrljunga.
Min enda tröst är att den tydligen gör det i övriga Sverige också (skadeglädje är den enda sanna glädjen. Har jag hört).
Igår var en bra dag för mig och Goliat. Det var längesen han fick träffa en artfrände och vi hade turen (och förmånen) att få sammanstråla med Hanna och Zipper när de kom med tåget från Skövde. Vi gick tillsammans till rinken där vi tränade lydnad och lät hundarna leka.
Goliat sprang tills han nästan spydde. Uj vad lycklig han är när han får vara med Zipper, han blev så till sig att han var tvungen att hipphoppsa fram och glädjekissade några stänk här och var.
Mycket roligt att se.

Trots att solen lyser med sin frånvaro (?) njuter jag av sommaren för fullt. Idag vardagslyxade jag med lite oboy till frukosten och snart kommer Mattias hem så kan vi äta lite äpplepaj som jag bakade igår.
Jag mår så bra, jag är så glad.
Jag vill aldrig att sommaren ska ta slut!

Träningen gick kanonbra igår! Jag invigde mina nyinköpta koner med strålande resultat. Targetplattan fungerade utmärkt! Jag kunde skicka honom från tre-fyra meter! Jag tog Hannas råd till hjärtat och ändrade på en gång kommandoordet "Trampa" som jag haft till targetmattan till "Rutan" för att inte behöva träna om det senare. Goliat reagerade inte alls på konerna, utan koncentrerade sig bara på mattan, vilket ju är bra eftersom det är det jag vill ha. Nu. Hoppas vi inte fastnar på vägen när jag ska börja klippa sönder mattan..
Han gick också fint fot och jag ska börja träna helomvändning med belöning framåt igen, han är otroligt seg och hamnar alltid bakom, hur långsamt jag än rör mig.
Sen tränade vi lite platsliggning med varierat resultat.... Första försöket fick Hanna för sig att hon skulle agera störningsmoment och hoppade runt och tjoade tills hundarna tyckte att det var dags att rejsa. Andra försöket la vi hundarna och klampade iväg hur långt som helst. För långt tyckte Goliat och krälade efter så jag fick gå och lägga om honom. Tredje gången gillt gick jag inte så långt och lät honom bara ligga två minuter. Puh. Jag måste träna detta, hur ska det gå i augusti när det är dags igen?

1 kommentar:

Sofia sa...

blir glad för din skull...o kul att träningen går framåt!