söndag, mars 20, 2011

Sune har blivit en stor pojke

Inatt sov Sune för första gången i hallen tillsammans med Goliat. Hans biabädd har alltid varit inne i sovrummet, mest för att jag har velat ha koll på om han behöver gå ut mitt i natten. Tanken från början var att vi successivt skulle flytta ut honom till dit han ska sova (Mattias vill inte ha några hundar i sovrummet),men likt många andra av de storslagna reglerna har vi liksom inte kommit så långt så vi har fullföljt.
Tills inatt.
Jag bar helt sonika ut Sunes bädd och ställde den i hallen, precis utanför sovrummet och sedan gick vi och la oss med stängd dörr. Jag är chockad när jag kan meddela att det inte var några protester alls från Sunes sida. Jag önskar så att han kunde vara lika avslappnad med att vara "ensam" på dagtid...

En annan något mindre trevlig "stor-pojke-faktor" är att han har börjat fälla. Förut har han ju varit så där härligt valpofällig. Men nu dröser pälsen av honom. Så det är väl bara att säga "Välkommen till 15 år av goldentäcke på golvet, Cecilia". Golden är ju som bekant makalösa med det här med pälsfällning och det visste jag redan när jag köpte honom. Men man har ändå, dum som man är, gått och hoppats att han skulle vara undantaget som bekräftar regeln.

Någon som har erfarenhet av goldenpäls och har några tips på hur man kan göra i framtiden för att få honom att fälla så lite som möjligt? Det jag själv kommer på är så klart bra foder och regelbundna borstningar med exempelvis furminator samt ett bad nångång emellanåt.
Mycket text idag och ingen bild alls. Men det blir ändring på det i eftermiddag. Vi ska nämligen på valpspecial med instrukörsutbildningen, det är strålande solsken ute och jag ska passa på att fotografera gruppen tänkte jag. Återkommer!

2 kommentarer:

Henrik Hellemar sa...

Hej...


Jag har lösningen på fäll-problemet...


Acceptera faktum !

Köp en skylt att hänga utanför dörren med texten: "Varning, hundhår !"

Sen får man ta det för vad det är... ;)


Henke :)

Nina sa...

Oj har han börjat fälla nu.. Susa har tack och lov inte börjat med det än, men då antar jag att det kommer relativt snart :-/ Hon har ju en heldel päls så det kommer nog bli en del hår. Jag har ju inte haft någon hundras som fäller förut så det kommer bli en ny upplevelse. Haha. Vår valpkurs slutade i veckan och jag tycker att hon utvecklades massor under tidens gång. Från att vara rätt galen och vild de första gångerna till att kunna varva ner och slappna av (tom somna djupt) mot slutet. Det var riktigt skönt att se, jag blev lite nervös där ibörjan - hon tyckte allt var så himla KUUUL och ville vara överallt och ingenstans på samma gång. Nu ska vi forstätta på unghundskurs och förhoppningsvis öva på mer följsamhet. Hon kan bli väldigt ivrig och dragig i kopplet.. Har du några bra tips på följsamhet övningar?

Ha det gott! Hälsar Nina och Susa