måndag, februari 02, 2009

Viltspår i isande kyla



Idag la jag spår, och vilken svettig spårläggning det blev sen..
Sofia hade fått hem två älgklövar igår och vi tänkte att vi skulle använda dom eftersom dom var såpass färska (gottgott tyckte hundarna!).

Eftersom Sofia har en son på tre månader som hon inte helt lätt kan lämna vind för våg så erbjöd jag mig att lägga båda spåren, det är inte så lätt att dra med sej barnvagnen genom blåbärsriset.
Sagt och gjort, jag knöt glad i hågen fast min "lilla" älgklöv runt midjan och började traska....
Vilket visade sig inte var helt lätt eftersom klöven vägde alldeles för mycket för det tunna snöret jag hade valt att knyta det med. Dessutom fastnade klöven överallt då jag valde att lägga spåret i en terräng som bestod av stockar, stenar, sly och blåbärsris i en salig blandning. Spårläggandet avslutades med att jag i princip krälade längs marken med snitslar i munnen och blod överallt för att snöret hade gått av cirka två dm från älgklöven (lite svårt att släpa något med så kort snöre).
Tur att jag är så fruktansvärt positiv som människa som klarar av såna påfrestande situationer (...........................................)

Jag och Goliat gick i alla fall hem till Sofia och fikade medan vi lät spåren ligga. Kaffeeeeee!!
Vi väntade i cirka två timmar och sen bar det av ut i skogen.

Det gick fint! Jag använde linan för första gången på länge och har inte lärt mig hantera den riktigt så jag trasslade in mig och plockade snitslar när jag gick i spåret vilket bara försvårade det hela. Det blev för mycket på en gång och Goliat körde på i ett lite för högt tempo.
Spåret jag lagt var ganska knöligt, med flera vinklar, men han tog det fint och löste det hela, med bara några små utstickare.
Jag måste lära mig att lita på honom! När han går fel får jag inte försöka "hjälpa honom", tanken är ju att hunden ska jobba självständigt! Nästa gång jag lägger ska jag be att Hanna eller Sofia lägger åt Goliat så att jag inte vet lika bra vart spåret är. Och så måste jag lägga längre spår.

Jag lägger in bilder när jag kommer hem till Skövde igen...
Hejdå gott folk!

Inga kommentarer: