söndag, januari 25, 2009

Viltspår och agilitytrams



Idag hade vi utmärkta planer på att vara seriösa.
Glad i hågen traskade jag och Goliat iväg till våra vänner Hanna och Zipper för att börja dagen med ett viltspår. Planen var att utmana honom, våga töja lite på gränserna. Våga lägga längre, svårare spår osv.

Hej och hå tänkte jag, och gjorde ett ganska långt spår, med två 90-gradersvinklar, ganska snårig terräng och spårslutet väl gömt i en hålighet under ett träd.
Vi hade en trevlig frukoststund medan vi väntade på att spåret skulle ligga till sig, och sen bar det av ut.

Båda hundarna tog spåren klockrent! Nästa gång jag ska lägga ska jag ta med linan och prova att ha honom längre ifrån mig. Det blir nog till helgen, om det inte börjar snöa.. Men han gör verkligen framsteg!

Efter spårandet gick vi till agilityplanen och skulle träna lite. Det var faktiskt inte så blött och det gick hyfsat bra att springa runt och larva sej där. Det hela urartade som vanligt i att hundarna sprang, halvt rabiata, runt i åttor och jagade varandra med pipleksaker. Mattarna däremot slog sig ner på bajspåsar på agilityhindrena och njöt av duggregnet.

Liten parantes:
Jag slutar aldrig att förvånas över människor som orkar packa in hundarna i bilen, ta sig ner till klubben och sen rastar hunden lite hastigt, för att sedan stoppa in dom i bilen igen och gå in i klubbstugan och dricka kaffe med polarna. Okej om man har en liten sällskapshund som är nöjd ändå, men om man har t.ex. kelpie, schäfer, flat eller något dylikt kanske man borde träna lite också? Men dom kanske gör det hemma på gräsmattan, vem vet.

Inga kommentarer: