onsdag, januari 28, 2009

Mini-agilitykurs del 1.

Idag hämtade Mona mig och Goliat (tack!!) och vi åkte till klubben för att påbörja min och Goliats agilitykarriär. 6 gånger har Mona tänkt borde räcka för att vi ska få lära oss alla hinder. Jag är fortfarande en aning skeptisk inför balanshindrena, vi får se hur det går!

Nedan kommer jag redogöra lite kort vad vi har gjort, mest som eget kom ihåg (men lite övningar kanske någon känner för att pröva?).
Intressant bild på Lexy och Goliat, dom har så olika huvudtyper!

Framåtskick med tre hinder i följd:
Vi tränade hopp med först sitt-stanna, sen springa med vid sidan, sen en kombination där jag först sprang med och sen skulle skicka honom den sista biten själv.

Det var svårt! Mona märkte ganska snart att Goliat blir fixerad vid mig, och eftersom jag är jätteotydlig med vad jag vill att han ska göra blir resultatet ju inte helt lysande. Men det är bara att fortsätta öva handlingen!

Tunneln:
Den kan ju Goliat redan så han fick springa först med skick och sedan när jag sprang vid sidan. Jag sprang på olika sidor av tunneln för att han inte ska bli van med mej på en viss sida.

Däcket:
Han har faktiskt förstått var han ska hoppa! Men Mona gjorde mig uppmärksam på att INTE låta honom hoppa genom hindret på vägen tillbaka (speciellt inte "fel hål"), att jag ska ta ett steg ut när jag kallar tillbaka honom så att han går runt istället.



Saker att öva på till nästa gång:
Jag har honom på höger sida och efter hindret ska jag åt höger (och tvärtom). Detta skapar ju ett "kors" mellan mej och hunden, och detta måste man öva på! Det kan man tydligen öva in när hunden är valp och är något man kan öva inne, med bara två "hinderstöd", man behöver inte ens ha ett hinder.


Goliat ska kunna sitta på min högra sida. Han är för tillfället väldigt ovan med att jag ber honom vara på den sidan som utgångsposition, eftersom det i lydnaden bara är vänstersidan som gäller.

Sen ska jag fortsätta träna på mitt kroppspråk. I lydnadskursen i höstas fick vi "torrgå" fotgåendet, vilket innebär att man går fot men utan hund. Kanske vore något att göra på agilityhandlingen också? Spela in sej själv och se vad man gör för fel? Ja, jag har en hel del idéer... Vi får se vad det blir.
Nästa gång ska vi prova balansbommen och så hade Mona någon mer övning som hon skulle visa mej. Vad kul jag har haft idag!! Och Goliat ligger och sover, alldeles utslagen.
Mycket bra dag !

3 kommentarer:

Anonym sa...

Appreciating the persistence you put into your site and in depth information you offer.
It's great to come across a blog every once in a while that isn't the same outdated rehashed information.
Wonderful read! I've saved your site and I'm including your RSS feeds
to my Google account.

Here is my web page :: streetwalker

Anonym sa...

I'm curious which blogging platform you are using? I'm new to operating a blog and have been thinking about using
the Vox platform. Do you think this is a good foundation
to start with? I would be very grateful if I could ask you some
questions through e-mail so I can learn a bit more before getting started.
When you have some free time, please be sure to get in touch with me at: tiffiny.
wilkerson@gmail.com. Thanks a lot

my blog post - los

Anonym sa...

At this time it looks like Expression Engine is the top blogging
platform out there right now. (from what I've read) Is that what you are using on your blog?

Feel free to surf to my homepage: removal los